
Георги Пешев се възстановява след прекаран инфаркт. Преди седмица получава от личния си лекар направление, за да бъде продължен болничният му лист. Според нормативната уредба това се прави от лекарска комисия, като пациентът плаща потребителска такса от 2,40лв. Георги посещава няколко медицински центъра в София. Всеки от тях му иска друга, по-висока сума за "услугата".
"Сумата варираше между 30 и 50 лева, като не беше още уточнено от самата ЛКК. Обяснението е, че Здравната каса досега е плащала на ЛКК. Казаха, че касата вече не заплаща тези суми и трябва да се плаща от пациента", разказва Георги.
От Здравната каса обясниха, че няма такава промяна и според новия рамков договор касата продължава да плаща на лекарските комисии. Така здравноосигурените пациенти, които имат направление трябва да платят само 2,40 лв. Искането на други суми е нарушение. В Регионалния център по здравеопазване са запознати с проблема, защото при тях има постъпили жалби от пациенти.
"Знам за такива случай, но има непълнота в наредбата. Държавните и общинските лечебни заведения не са направили такива такси. Те са поставени от частните", обясни д-р Красимир Кушев.
Заради пропуски в наредбата се стига и до друг парадокс - дори пациентът да си е плащал здравните вноски, ако няма направление, пак трябва да плати повече от 2,40 лв.
В случая Георги Пешев е осигурен, има и направление от личния си лекар, затова недоумява, защо трябва да плаща суми между 20 и 50 лева.
"Това, което НОИ ще ми изплати, аз дефакто ще съм го платил на половина като сума", смята той.
От здравното министерство подготвят промяна в наредбата.