Ефективна стачка на служителите на БДЖ ще има утре, ако днешните преговори между останат без развитие. Това обяви Петър Бунев – председател на синдиката на железничарите към КНСБ. Той допълни, че действията са продължение на предупредителните протести от март, което ги прави напълно легитимни. По думите му всички други твърдения са поредната манипулация да бъдат убедени хората да не стачкуват.

Според председателят на УС на БДЖ Владимир Владимиров стачката е незаконна. Затова и ще се търсят административни санкции, след които забележка, предупреждение за уволнение и уволнение. Той обаче бе категоричен, че изгонени заради участие в нея няма да има. Санкции ще бъдат наложени само за непристойно поведение – употреба на алкохол или грубо отношение към клиентите на железниците. Към неговото мнение се присъедини и транспортният министър Ивайло Московски.

Владимиров допълни, че регистър на стачкуващите ще има при всички положения, тъй като трябва да е ясно на кого ще се плаща за този ден и на кого няма. В него участващите ще могат да се подпишат по всяко време.

Той обвини синдикатите в липса на кауза и алтернатива на това, което предлага ръководството: „Ние имаме резултати от реформите. За пръв път се случва задълженията да падат. Не може без съкращения. Най-ниска производителност в ЕС има БДЖ”.

Председателят на националния железничарски синдикат към КТ „Подкрепа” Зоринчо Йорданов поясни, че те никога не са били против реформата, но е необходимо тя да не бъде извършена отзад напред, както се случва в момента.

Според транспортния министър обаче инвестиции няма откъде да дойдат: „Няма банка в света, която да даде заем на БДЖ, дори държавата подхожда консервативно – не е убедена, че компанията би могла да обслужва всяка една финансова инжекция в нея. Трябва бързо да оптимизираме разходите, да се минимизира оперативната загуба. Ние носим отговорност за това, което сме предложили в точни и ясни параметри”.

Синдикатите обаче обвиниха властта в липсата на желание за преговори, на чиято маса се намират компромисите. „Не може да не направим нито една среща досега. През септември, когато обявихме, че ще има съкращение, вие се прескачахте да казвате, че няма да има”.

Ивайло Московски уточни, че ако стачката се превърне в продължително събитие, държавата е във възможност да създаде нова компания и припомни случая с „Кремиковци”. Синдикатите обаче са категорични, че по този начин ще се ликвидира една действаща компания.

Транспортният министър допълни, че премиерът Бойко Борисов е твърдо зад предлаганите реформи: Вменява ни се вина на нас заради това, че се опитваме да спасим компанията. До броени седмици кредиторите влизат и няма да има компания. Те би трябвало да ни подкрепят за усилията, които полагаме”.