
Дванадесетте стари спални вагона, които прокуратурата обяви за опасни, се движат всяка нощ между София, Варна и Бургас, установи проверка на bTV.
И докато обвинителите искат вагоните да бъдат спрени, БДЖ твърди, че всичко е наред и че те са безопасни.
Репортаж на Асен Иванов.
6,30 часа. На Централна гара в София пристига бързия влак от Варна. Два от вагоните в тази композиция са от прясно доставените през юни 12 спални вагона. За тях прокуратурата обяви, че са опасни за използване и при закупуването им от БДЖ са източени 20 милиона лева от бившия шеф Христо Монов.
Оказва се обаче, че предупреждението на прокуратурата не стряска пътниците:
- Вагоните са добри. Вярно е, че не са нови, но все пак е нещо по-хубаво от това, което бяха преди.
- Не пътуваме често. Но има някакво чукче и пише да се счупи стъклото, ако има опасност.
- Ами нямам друг избор. Командировка съм. Днес пътувам, утре пак обратно. В автобус не мога да си почина.
Все пак са използвани в западноевропейските държави, така че не ми се вярва да са негодни.
Според ръководството на БДЖ спалните вагони въпреки, че са стари, са годни за експлоатация и са минали проверка на специална комисия.
Изпълнителният директор на железницата Пенчо Попов е назначил специална комисия, която да провери заключенията на прокуратурата.
"Ако има някакви опасения за проблеми по тези вагони, то те ще бъдат спрени. Но в момента те се движат и си имат сертификат за безопасност и са изпитани в института в "Илиянци", каза Попов.
БДЖ чака още около 20 вагона, които трябва да бъдат доставени. По-голяма част от сумата обаче е платена.
"Остават около 10%, които да се изплатят. Всичко друго е изплатено. Но, ето, виждате вагоните не са тук", допълни още той.
Вагоните са във Франция и Белгия и по договор ще бъдат доставени за сметка на българската държава. Условията пък са сменени.
"Договорът е направен с техническите условия, на които отговарят тези вагони. А дали като стойност отговарят, то това ще каже прокуратурата", допълни Попов.
Така, според запознати, от фирмата доставчик "Арвекс" не може да се търсят нито пари, нито отговорност. Не може и да се развали сделката и държавата ще трябва да преглътне тези стари вагони за 16 милиона евро.