
Комисията за защита на потребителите съобщи за нови случаи на измамени туристи, този път от фирмата "Феникстур", чийто управител е Венета Груйчева, бивш собственик на скандалната фирма "Вени тур 7", чиято дейност беше забранена със заповед на председателя Дамян Лазаров, съобщиха от комисията.
Припомняме ви, че преди година Венета Груйчева измами няколко групи туристи посредством фирмата "Вени Тур 7". Тогава Комисията за защита на потребителите се самосезира след излъчени репортажи в bTV за около 240 туристи, останали без осигурени нощувки в курорта Кушадасъ - Турция.
Поредните жалби в Комисията са постъпили от граждани, измамени от "Феникстур". Те са свързани със заплатени от потребителите нощувки, които не са се осъществили по вина на въпросния "туроператор", работещ без удостоверение за извършване на дейността.
В единия от случаите две групи съответно от по четири и двама туристи с два различни договора за организираните пътувания с включени седем нощувки в хотел в Турция разбират на място, че са изпратени с резервации, за които нито в хотела, нито турският туроператорът са имали каквато и да било информация и към тях не са извършвани никакви плащания от фирмата "Феникс тур".
Само по тези два договора внесената от потребителите сума е 2440 лв., като от тях туроператорът е заплатил само транспорта и застраховките, които възлизат на около 300 лв. В своята жалба потърпевшите съобщават, че плащанията от тяхна страна са извършени срещу квитанции, подписани и подпечатани от Венета Георгиева Груйчева. Тогава тя е обещала, че фактурата за платените суми ще им бъде издадена след подписването на договорите. По думите на туристите към момента на подаване на жалбата в Комисията за защита на потребители фактури не са им били издадени. Наред с това в своята жалба
хората описват трудностите, които са срещнали още преди да заминат
Вторият договор е подписан ден преди тръгването на автобуса за Турция, след големи усилия от страна на пътуващите. Причината за това е, че фирмата няма обявен адрес на офис и връзката с неин представител се осъществява само посредством телефонна връзка при желанието на отсрещната страна да отговори. С това обаче проблемите не се изчерпват.
След като пристигат в Турция, българските туристи представят резервациите си в хотела, за който знаят, че ще обитават и с учудване научават, че съществува проблем, но ще бъдат настанени, докато се уточни ситуацията.
Привечер ги извикали на рецепцията, за да ги помолят да освободят стаите
Тогава представителят на турския туроператор в тяхно присъствие е провел разговор с лице, което е отговорило на телефоните, отпечатани върху бланките на резервациите. Според написаното в жалбата, човекът, който е отговорил на този номер, е заявил, че от тях не са издавани никакви резервации за този хотел и за тези дати. По втория договор пък резервации въобще не е имало.
Благодарение на отзивчивостта на турския туроператор, който е взел решение да направи значителни отстъпки за българите, те са успели да заплатят седемдневния си престой в хотела с наличните си средства. Хората са настояли за внесените суми да им бъде издаден документ от рецепцията на хотела, за да могат впоследствие да предявят претенции за възстановяването им от фирмата, изпратила ги на полууреденото пътуване.
Но започналите от завръщането им в България – на 13.09.2009г. опити да се срещнат с г-жа Груйчева до момента са безрезултатни. Единственото, което постигат, е да осъществят няколко разговора по телефона, при които тя им обещава, че ще им върне парите, но по всякакъв начин продължава да избягва среща с тях.
Претенциите на туристите са да им бъде възстановена в пълен размер цялата заплатена от тях сума (без направените разходи за транспорт и застраховки), както и да получат компенсации за нанесените им морални и материални щети. Освен това, те настояват и за издаване на фактури от фирмата "Феникс тур" за внесените от тях суми.
На друга група български туристи, които също са ползвали туристическите услуги на "Феникстур" за осъществяване на пътуване до курорта Кушадасъ, им се е наложило да се обърнат за съдействие към Генералното консулство на България в Истанбул поради това, че са били притеснявани от местния туроператор "Моя турс" заради неуредените финансови въпроси от страна на "Феникстур".
Оплаквания на потребители срещу въпросната фирма има и за организирани почивки в страната. Едно от тях касае пътуване и престой в хотел "Арапя". Хората са получили ваучер за настаняване в периода 4-17 септември и квитанция за плащане на 13 нощувки на обща стойност 650 лв. Но потребителите са били принудени да се настанят в друг хотел, с различни от договорените условия, тъй като "Арапя" вече не работел.
Освен жалбите на потребителите в Комисията е постъпило и оплакване на собственик на хотелски комплекс в Китен, тъй като се му се е наложило да настани в хотела си туристи с ваучер, издадено от "Феникс тур", без да са били преведени пари за почивката. Освен, че
състави актове и наложи санкции на фирмата
за извършването на редица административни нарушения, Комисията за защита на потребителите е уведомила Националната агенция за приходите, че в офиса липсва касов апарат и не се издава документ за плащане. Освен това случаят е отнесен и към Районна прокуратура и Дирекция "Противодействие на общата престъпност", като са предоставени копия от всички жалби на потребители и информация за направените констатации с цел предприемане на действия по компетентност, съобщават от Комисията и предупреждават потребителите, че ползването на услугите на всяка от двете фирми съдържа висока степен на риск, тъй като работят извън изискванията на Закона за туризма.
Експертите на Комисията, разследващи "Феникстур", са прегледали регистрираните туроператори и са установили, че има удостоверение за регистрация на туристически агент, близко до посоченото, но на нашумялата преди година в негативен план "Венитур 7". Регистрацията на компрометиралата се фирма е използвана за развиване на дейността под ново, неопетнено име. От Държавната агенция по туризъм съобщили, че
"Феникстур" не е вписана в Националния туристически регистър
Тъй като фирмата няма офис, проверката й е извършена в Комисията за защита на потребителите със съдействието на СДВР за осигуряване присъствието на неин упълномощен представител – г-жа Венета Георгиева Груйчева. При проверката е съставен протокол, с който са предявени жалбите на потребителите и след като е събрана цялата документация, предстои тя да бъде изпратена на полицията за предприемане на действия по компетенция.
Към момента нелоялната търговска практика, при която в договорите с потребителите търговецът фигурира като "Туроператор с удостоверение за регистрация 05812" (което представлява заблуда с цел повишаване на доверието към неговите услуги), е забранена със заповед на председателя на КЗП Дамян Лазаров.
Експертите в съветват гражданите, за да не бъдат измамени,
преди да видят удостоверение за регистрация като туроператор, което по изискванията на Закона за туризма трябва да стои на видно място в обекта, да не пристъпват към подписването на договор. Самият договор трябва да съдържа номера на регистрацията.
Непосредствено преди навлизането в периода, в който хората започват да планират и организират отпразнуването на 8 декември и посрещането на коледно-новогодишните празници, Комисията за защита на потребителите
започва масирани проверки на заведенията за хранене и развлечения
Инспекторите на контролния орган ще проверяват дали туристическите обекти работят с удостоверение за категоризация, като при отсъствието му безкомпромисно ще бъдат затваряни. Целта е да се осигури по-висока степен на защита на потребителите, които ще ползват услугите на ресторанти и заведения с нощен режим на работа по време на празничните дни.
