Река Охайо е толкова мръсна, че се запали. Красивото калифорнийско крайбрежие е покрито със слузест петрол заради грешка при сондаж в морето. Това бяха двете основни събития, които доведоха до отбелязването на Деня на Земята за първи път преди 40 години в Ню Йорк. Сега този ден се чества всяка година по цял свят - от Афганистан до Зимбабве.
Въпреки огромната световна осведоменост за проблемите на околната среда, активисти твърдят, че екологичните проблеми стават все по-големи, пише Анди Голдбърг от ДПА.
Това може на пръв поглед да ви се стори странно, защото в много индустриализирани страни днес въздухът е по-чист, а водата е по-бистра, отколкото през 1970 г.
По света средностатистическите граждани приемат присърце ангажимента да намаляват, повторно използват, рециклират и да се опитат да сведат до минимум въздействието си върху околната среда. Те дори се стекоха с милиони, за да гледат високотехнологичната екоприказка "Аватар", която стана най-доходният хит в историята и почти едно от най-важните
културни влияния на епохата. На всеки континент фирмите тръбят за постиженията си, че са станали "по-зелени".
Но според много природозащитници няма какво да се чества в Деня на Земята
Постоянно се увеличава нивото на вредните емисии, нестихващо продължава продължава разрушаването на критично важни природни среди. Провалът на климатичната конференция в Копенхаген показа, че в световен мащаб няма политическата воля за справяне с тези заплахи.
В САЩ, където първият Ден на Земята даде старт на световното движение за околната среда, 48 процента от хората смятат, че сериозността на глобалното затопляне е преувеличена, сочи тазгодишно проучване на Галъп. Това се отразява драматично на подкрепата за важни мерки като данъците за въглеродни емисии и стриктните изисквания за енергийна ефективност, които според мнозина са необходими за решаване на големите проблеми.
Макар и индивидуалното опазване на околната среда да заслужава несъмнено поощрение, много природозащитници смятат, че това не е достатъчно.
"Дори и ако всеки в САЩ си смени електрическите крушки с флуоресцентни, намали наполовина шофирането, рециклира половината от домакинските си отпадъци, напомпа гумите си за увеличаване на километража, намали силата на душа, пере дрехите си на по-ниска температура, нагласи термостатите си с два градуса повече или по-малко в зависимост от сезона и посади
дърво, резултатът ще бъде еднократно 21-процентово намаление на
въглеродните емисии, а ние се нуждаем от 75 процента", заяви Дерик Дженсън, автор на книгата "Докато светът изгаря".
Голяма част от „корпоративната защита на околната среда” е само маркетингов трик
наричан "greenwashing" (заблуждаващ зелен пиар), смятат други правозащитници, сред които Ребека Тарбътън, изпълнителен директор на мрежата Действие за тропическите гори.
"Някои от най-големите в света "вредители" на околната среда като големите петролни гиганти и големи агрокомпании, измамно представят продуктите и политиките си като благоприятни за околната среда", пише тя в блога си.
"Може и да засегна някого, но когато компаниите следват бизнес модел, който разчита на изсичането и на последните тропически гори в света, изстъргването до дъно на мръсния варел с петрол, отравянето на въздуха и питейната вода или излагането на опасност на климата, Денят на Земята не е техният ден".
Холивуд също иска да е на преден план
Излизането на "Аватар" на DVD съвпадна с Деня на Земята, Дисни пусна нова
поредица от научнопопулярни филми "Океаните", а знаменитости отделиха от времето си и дариха предмети на специален търг за Деня на Земята в Кристи'с.
Дори и американският флот, който е сред най-големите замърсители в света, както и военните, отбелязаха Деня на Земята. Флотът вече разполага с хибриден военен кораб и насрочи за Деня на Земята първия полет на "Зеления хорнет" - бойния самолет Ф-18, който е на био гориво.
Подобни показни акции много ядосват Джил Фърънбейчър, редактор на изданието за опазване на околната среда Inhabit.
"Наистина започвам да мразя Деня на Земята", написа тя в блога си. "Започвам да си мисля, че това е само поза, маркетингова възможност компаниите да се възползват от плюсовете на зелената кампания и да се опитат да се представят като защитници на природата.
Цинизмът й получава подкрепа от проучване на маркетинговата фирма Терачойс. Според проучването броят на продуктите в магазините в Северна Америка, смятани за зелени, се е увеличил с 40 процента миналата година и е достигнал бройката 2210.
За жалост, 98 процента от тези стоки всъщност са " фалшив зелен пиар" - те са произведени, пласирани на пазара или продавани по начини, които все пак са вредни за околната среда.