Близо 40% от потребителите на btv.bg, участвали в анкета на сайта, посочват, че познават само основните си права на потребители. Други 22% заявяват, че знаят правата си, но пък и не смятат, че това е от значение. 17 на сто заявяват, че се интересуват от темата, а близо 20% дават отрицателен отговор, тъй като не виждат смисъл.
Полезно да знаеш и отстояваш правата си
"Да, познавам ги и по-важното е, че си ги отстоявам. Ако всички ние си познаваме и си търсим правата, то тази анкета ще е излишна. Успех на всички оптимисти в отстояване на техните права”, оптимистично заявява потребител.
"Тук е мястото да спомена, че Комисията по защита на потребителите е може би единствената държавна комисия, която работи с разбирането, че обслужва клиенти, които им плащат заплатите. Изключително отзивчиви и акуратни - ако нещо не е за тях, не ти отговарят "не може" или "не е наша работа", а директно препращат сигнала до необходимата инстанция. С такава комисия - да, вярвам, че имам и мога да защитавам правата си”, допълва друг.
Губим си времето в търсене на права
"Законът за потребителите е в защита на търговците, не на потребителите”, категоричен е потребител.
"И да си знаеш правата, в повечето случаи в България нямаш шанса да се защитиш... Смятам, че ни трябва малко повече контрол”, заявява следващ участник в анкетата.
"Да, хубаво е да си знаем правата, но къде да ги търсим? Аз не съм съгласна, че трябва да плащам по 17 лв. здравни, а като отидеш на лекар, си плащаш като арабин. Спират за пенсии пари, а накрая ти дават пенсия, с която може и хляба да не можеш да си купиш”, възмущава се трети.
"За какви права става дума в България? Всеки гледа да те прецака, къде са ни правата?
Мислим се за европейци - звучи смешно. Европейци само на думи, има толкова неща, които да се променят в държавата ни. Мисля, едно от тях е нашият морал и най-вече да пожелаем на правителството, което и да е то, че ни пука и искаме да живеем добре”, категоричен е друг.
"Българският потребител е захвърлен в ъгъла, където е смачканото му достойнство - като човек в едно изродено, псевдодемократично общество”, допълва следващ.
"Права на потребител? Това пък какво е? Няма такова нещо като права за потребителите. Поне не и за обикновения човек. И ако някой някога някъде е успял да отстои правата си по съдебен ред (защото не си представям някой да му уважи правата ей така, за идеята), то това е станало или случайно, като изключение от правилото, което само потвърждава правилото, или някой съдия просто е бил на зор да докаже, че е неподкупен и си е добавил червена точка в професионалното досие”, обяснява участник в анкетата.
"За съжаление, в нашата мила родина обикновеният потребител няма никакви права. Има само задължения - дори в гаранциите и договорите, които подписваме си го пише. Така че това е тъп и безсмислен въпрос”, категоричен е следващ.
"И като си знаем правата - какво? Ти си търсиш правата, а някакви търговци, например, се опитват да те убедят, че те са прави (визирам некомпетентни представители на мобилни оператори и консултанти в големи вериги за техника, които не знаят как се включват уредите). И, докато си търсиш правата, толкова нерви похабиш, че ти се иска да не си се захващал”, категоричен е друг.
"И да знам, и да не си знам правата, все тая... Аз съм български гражданин и единствените ми права са - държавата да ме "смуче” мен, семейството ми и децата ми, докато ме превърне в хронично болен българин с увреждания (...) И след това да ме лиши от лечение и финансова помощ. Като единствената помощ за няколко месеца годишно идва след денонощни опашки пред бюрата за социално подпомагане. Е, болните от това заболяване са около 1500 човека”, констатира друг.
"И да знам правата си, какво !? Прави сте, че такова животно "нема”! Затова пък има всякаква техника - кеф ти за звукозапис, кеф ти за видеозапис - записваш нарушението и качваш в нета! Като не работят инстанциите, ще има пак СРС -та или любителски записи”, препоръчва следващ.
Липсват и институции с реални правомощия
"Да, аз си познавам правата. Но каква полза, след като няма къде да ги потърся. Има КЗП, която за мен е една паразитна институция. Така се наричат институциите, които харчат нашите пари, а нямат абсолютно никаква дейност. Та каква дейност, те дори и правомощия нямат. И за какви права говорим”, пита реторично потребител.
"Колкото до правата - знам ги, но само до известна степен. В България като цяло няма и смисъл, защото тези права са само драскулки на няколко страници хартия. Защо човек да си прави труда да се запознава с нещо, което е само под формата на химерни понятия, незачитани от никого. Аз лично винаги, като подписвам нещо (било то договор или друг документ, обвързващ ме като потребител с дадена фирма и т.н.), го прочитам най-щателно, дори и насреща да ме гледат учудено. Което пък говори лошо за потребителите като цяло, защото не четат това, което подписват (иначе нямаше да те гледат втрещено, като помолиш за няколко минути, в които да прочетеш договора)”, споделя следващ.
"Всеки от нас като гражданин на РБ има права и задължения. Уви, в много сектори се гледат само задълженията, а правата или се забравят някъде по пътя, или се потъпкват най-безприкословно. Тръгнеш ли да си търсиш правата, ти мигом се пренасящ в един ад, от който единственият начин да се измъкнеш, е да се откажеш и да си платиш каквото там са ти надписали, подправили и т.н. Защото съдебната система никога не се е занимавал с тия неща, а и надали в скоро време ще започне. Защо все повече хора си търсят правата в Европейския съд? Защото знаят, че оттам ще им помогнат и ще ги защитят, когато са в правото си. А тук - едно голямо нищо”, песимистично заявява друг.
"И още - кой трябва да нареди да не ми нарушават денонощно спокойствието с предложения по есемеси. Не им стига, че съсипват телевизионните програми и че печатат маса брошури...”, възмущава се участник в анкетата.
"Определено не ги знаем. Пък и да ги знаем, какво от това. Никоя институция няма да ни обърне внимание. Само ще ни прехвърлят насам-натам. У нас много трудно, да кажа невъзможно, е да си потърсим правата като потребители. Имам проблем с един от мобилните оператори и вместо да ми съдействат да реша проблема, те ми създават нови. Да не говорим за енерго и ВиК дружествата. Нямаме гражданско общество - това е. А и сме много търпеливи”, заявява следващ.
И няколко лични истории за финал
"Имам дъщеря на 8 месеца. Записах я на кухня. Храната е хубава, дъщеря ми се храни с удоволствие. Но намерих в супата парче от домакинска тел дълго около 2 см. Занесох го на персонала с молба да бъдат по-внимателни - все пак става въпрос за бебета! На всеки може да се случи. Нямате си на представа какво е отношението им след това. Миячката, като ме види, започва веднага да чисти, да лъска”, разказва наша потребителка.
"И какво като си знаем правата? Кой защитава ефективно потребителя? Един пример - в петък отивам на пазарчето до нас. Купувам едно малко спрейче за 5 лв. Отивам си до вкъщи, поисках да го използвам - и то празно. Връщам се и казвам на продавача, а той ми отговаря – "Ами, ти за 5 лв, какво искаш”. И се смее! Е, и какво правим – нищо. Кой действително ще се занимава за 5 лв”, разказва друг.
"Аз се интересувам много от това какви са ми правата, но за съжаление в България обикновеният човек няма никакви права, особено в борбата с мобилните оператори. Аз до скоро се борих с един от тях. Преди 2 години купих телефон, който даваше всевъзможни дефекти, а всеки път, като го носех на сервиз, казваха, че няма проблем. Накрая исках да направя рекламация на телефона, тъй като беше в гаранция, а от управителката на магазина получих отговор, че рекламации се предявяват само да 3 дена след покупката на продукта. След около 2 часа спорене за това какви са ми правата, ми взеха телефона за поредна проверка от сервиза. Уви, отново опитът ми беше безуспешен и реших, че вече няма да се боря с тези мошеници”, категоричен е друг потърпевш.
Продължавайте да участвате активно в нашите анкети. Очакваме мнението ви за сигурността в интернет. Смятате ли, че децата са защитени в интернет?