Трябва да започнем да си присвяткаме и без пътни полицаи, за да могат хората да започнат да карат по-бавно. "Опит за убийство" е точната дума, която описва тези, които карат бързо и неразумно по пътищата, подчерта гл.инсп. Красимир Костов от КАТ.
Защо да не си присвяткаме, това е солидарност, възкликна на свой ред режисьорът Андрей Слабаков. Освен това, трябва да има единна тарифа за рушветите. В чужбина обаче в момента, в който се опитам да подкупя полицай, веднага ще ме арестуват, каза още той.
Има закон, според който неправилното използване на светлините може да коства на шофьорите глоба от 120 лв. до 150 лв. Когато не се сметне за заплаха за движението, глобата е до 20 лв., заяви още гл.инсп. Костов.
Репортаж по темата:
Примигването с фарове е знак между шофьорите, чрез който те се предупреждават за полицейски патрул край пътя. Тази традиция е родена спонтанно по времето на комунизма в Източна Европа. Появила се е като знак за солидарност между гражданите срещу милицията.
В повечето страни от източния блок примигването е забравено, но не и в България.
Солидарност или съучастие в убийствата по пътищата е премигването с фарове? Репортаж на Стоян Георгиева, заснет на път Е-79 от София към Кулата и Гърция.
Екипът цели да провери каква роля върху трафика оказва това на поглед безобидно намигване с фарове. Движи се с 10 километра в час над максимално допустимата скорост. Всички превозни средства изпреварват смело автомобила ни.
Превишената скорост и хазартното шофиране отдавана се е превърнало в нещо приемливо по нашите пътища.
Камерата ни засне изпреварване със 150 километра в час - челният удар се разминава на косъм. Но двата автомобила, които се състезават, продължават със 150 км/ час по тесния и опасен път. Биха се озовали в затвора, ако си позволят да опитат подобен опит за убийство в друга страна. Например страната, към която води този път - Гърция.
С много превишена скорост пакетът автомобили, всички превишаващи скоростта, наближават патрул на магистрална полиция, който се намира малко след Дупница.
Отзивчиви шофьори, разбира се, ги предупреждават. След полицейския пост опитите за убийство продължават.
В България всеки ден такива хора убиват или умират. А критериите за шофиране у нас отдавна са приели обществено опасното шофиране за нормално.
По път Е-79, спокойно можем да кажем, всички карат опасно.
Малко след Сандански отново има полицейски патрул. Колите намаляват скоростта за няколкостотин метра.
"Мисля, че е лоша услуга това. Лоша услуга е, защото веднъж ще присветнеш, втори път ще присветнеш, но се случват ПТП-та, когато не сме на място", коментира пътният полицай.
В повечето европейски страни не си присвяткват с фарове, когато има полиция. От това няма да има смисъл, защото автомобилите на полицията, които са въоръжени с радари, са необозначени и се движат по пътищата.
Така, например, е в съседна Гърция. Когато тайният автомобил с камера те засече, изпраща номера ти на най-близкия патрул. Дори да минеш пълзейки край патрулката, глобата ти вече написана.
За това, до къде е стигнало самозабравянето на българските шофьори, говори една гръцка статистика. Всеки четвърти, глобен за нарушение в Северна Гърция, е българин.
Нашата полиция, при техниката, с която разполага, не може да засече нарушителите в движение, така както го правят от другата страна на границата. Това, на фона със солидарността на присвяткващите фарове, прави контрола силно неефективен. Въпреки това патрулът на магистрална полиция край Дупница е успял да напише над 10 акта за деня.
Заснехме и шофьор, който е останал непредупреден и получава акт за неправилно изпреварване:
- Не ви ли светнаха?
- Не, не ми светнаха.
- Смятате ли, че е редно?
- Колегиално е.
Друг младеж обаче беше категоричен, че не предупреждава по този начин: "Не го намирам за правилно, защото трябва да се кара внимателно, защото стават много катастрофи. Това не е добра услуга, според мен".
За големи превишения на скоростта, като тези на които сме свидетели ежеминутно по пътищата у нас, в Гърция вкарват в затвора, а много българи си патят от това.
Миналата седмица зад решетките в Серес беше вкаран водач на "Ферари" с българска регистрация, който си е позволил да се движи с 240 километра в час по път с ограничение 90. Не се е намерило и кой да му присветне.
Темата предизвика и разгорещена дискусия в сайта на bTV. Четете коментарите на зрителите тук.
Целия разговор можете да гледате в прикачения файл.