
През седмицата стана ясно, че правителството готви мащабна реформа в митниците - ще бъдат съкратени 550 души, от които над 160 са митнически шефове. Новото ръководство на Митниците е набелязало част от звената на агенцията като излишни и те са обявени за затваряне. На други места реформата се изразява по-скоро в смяна на табелите. Например на Кулата и в Перник вече няма да има митници, а само митнически бюра.
В крайна сметка броят на митниците от 17 става 9. Съкращенията ще засегнат един от всеки седем митничари. Според финансовия министър идеята е службата да е по-малка, но по-ефективна и по-добре платена.
Какво смятат бизнесът и анализаторите?
Стопанската камара например приветства реформата в митниците. Заради избягването на митата за зеленчуците, за три години отглеждането им в България се е сринало. Между официален и реален внос на горива и алкохол също има огромни разлики. Браншовиците гледат например колко е декларираният внос на цигари.
"Взимаме декларирания износ на всички страни към България и виждамем че разликата е 40 милиона", посочи Божидар Данев, председател на БСК. Сега се събират нови данни за изкривявания във вноса на текстил, обувки, пшеница и месо.
Според анализатора Тихомир Безлов от Центъра за изследване на демокрацията, обявените реформи са най-резките от 10 години насам. Той смята, че финансовият министър опитва да разкъса кръговете в Митниците. Друг е въпросът какво ще постигне.
"Цялата дискусия за корупцията в Митниците и контрабандата и как с Митниците ще решим проблемите с приходите в бюджета си мисля, че използва много клишета от периода на 90-те години", коментира Безлов.
Сега митническите измами са сложни счетоводни операции. Големият проблем е анализът и следенето на стоковите потоци. С камери, със свързване на базата данни на митниците и на данъците, нещата няма да се решат, смята Безлов.
Бизнесът се е адаптирал към сегашната структурата на митниците. Пример за това са изнесените работни места на митничари в складове като този. Фирмите се надяват слуховете за затварянето им да не се окажат верни. Според Явор Пантелеев работата с Митниците час по-скоро трябва да стане по електронен път. Тогава сървър ще прави анализ на риска и ще избира дали митничарите да правят физически проверки.
"По този начин митническият служител започва да извършва своята главна роля, тя е превантивна и контролна функция - вместо да извършва регистриране на документи и полагане на подписи и печати", обясни Панталеев.
Според Явор Панталеев в Митниците трябва да останат добре мотивирани и платени служители. Спедиторите искат промени и в някои режими. Сега например вноските стоките задължително се задържат в митницата поне за денонощие. При транзита също има абсурди. За придвижването на стока в рамките на една и съща митница понякога се попълват документи като за пътуване из страната.
Срокът за реформата е 1 декември. Но анализаторите казват, че и месец-два стигат, за да е ясно какво постига новото ръководство. Коментарите са, че големият риск пред Ваньо Танов и екипа му е заявената цел за нарастване на приходите със стотици милиони левове и дали това наистина ще се постигне.
От гледна точка на държавата тези приходи са решаващи, защото бюджетът е на минус. А пък от гледна точка на бизнеса е важно реформата да не блокира стоките по складовете.