Божидар Димитров, министър без портфейл, отговарящ за българите в чужбина, съобщи в предаването "Тази сутрин" на bTV, че много българи са се притекли на помощ на сънародниците ни от потъналия кораб "Илинден" в Охридското езеро. Относно причините за трагедията, Димитров каза:
"Вижте, 87-годишен кораб, просто няма нужда дори да се разсъждава, то е обидно. На нашето крайбрежие, както и в целия свят, 20-25 годишен кораб се смята вече за много стар, 30-годишен вече е бракма, на жаргона на местните моряци, и трябва да се хвърля за скраб. 87-годишен кораб – той не е дори за политехническия музей, не е дори за Военноисторическия музей, той е направо за археологическия музей, т.е. този, който съхранява от дълбоки древности.
Това е просто едно изгнило, желязно корито и най-вероятно това, което се е случило в светлината на разказите, които получих от Охрид още в 13.15 часа, вероятно повреда в двигателя му, може би лагер наистина, може би биела се е скъсала, от там нататък валът, който извежда от двигателя към перката на кораба, която задвижва кораба, е започнала да прави не тези строги движения около оста си, центрирани, а е започнала да подскача, разбила е кърмата (...)
Има още две престъпления – престъплението е на корабната администрация, че е пуснала такъв кораб на плаване. И второ, той не е имал спасителни средства. На нашите корабчета в Созопол, всеки си има индивидуална спасителна риза, която е под седалката, там където седне човек.
Дори на по-големи корабчета от това им разрешават да возят само от 6 до 12 човека, тъй като трябва да има риза, трябва да има и спасителни салове, които автоматично се отварят във вода. А не нашите хора да се хващат за дървета, за трески и т.н.
Туризмът в Охрид е беден туризъм и не толкова алчността, колкото беднотията, желанието да припечелиш нещо, за да можеш да продължиш съществуването си, кара хората да правят тези престъпления. Беднотията – бедни са и нашите хора, които са тръгнали със 150 лв. с две нощувки, пътя, храната. Трябва да ви кажа, в родния Созопол със 150 лв. ще изкараш ден – ден и половина."
За историята на кораба "Илинден" Божидар Димитров разказа: "Тези кораби са били към Кралския Югославски флот, три кораба, построени не по време на Първата световна война, а след Първата световна война – 1922-ра или 1924-та година. Действително може да го купим, защото единственият кораб, който имаме от тази епоха "Дръзки" във Военноисторическия музей не е всъщност "Дръзки", а е сглобен от частите на няколко еднотипни кораба. От "Дръзки" е само комина, котвата и още нещо. Този кораб е част от историята и на българския флот между 41-ва и 44-та година, когато под името или "Стражар", или "Граничар", е плавал по водите на Охридското езеро в състава на Българската Охридска флотилия. Това е официалното й име."