Водещ: Здравейте от мен в деня на национален траур, посветен на 15-те жертви, които дадохме при потъването на пробитото корито "Илинден" в Охридското езеро в събота, ден преди празника на българското Съединение. Алчността, безпаричието, беднотията – всичко това, което на Балканите присъства, заедно със занижения контрол върху обществените превозни средства - всичко това е част от голямата трагедия, която ни сполетя. Напоследък правя все повече паралели между автобуса-убиец, раздрънкания "Чавдар", който уби близо 20 човека край Ямбол, отново хора предимно в пенсионна възраст, които не могат да се позволят по-добър транспорт, и хората, които загинаха в това корабче "Илинден". Ще видите колко много общи неща има между двата случая. Започваме от там, че хората ползват абсолютно неорганизиран начин на правене на екскурзии. В единия случай пенсионерите събираха по 2 лв. на човек, за да съберат общо 32 лв. и за да отидат 16 човека на разходка край града. Тук, става въпрос за това, че една фирма, която има лиценз за превози, работи предимно с автобуси в лошо състояние, се наема да организира цяла екскурзия. Разбира се, всичко това извън закона. То е евтино, но за това е и евтино, защото незаконно, никой не плаща данъци за нищо. На края хората си купуват билети, може би са взели колективен билет, знае ли човек, за да спестят също по евро, по две – претоварват кораба. Не е сигурно дали това е единствената причина корабът да потъне, но трагедията се случва.

Сега ще говорим с колегата Красимир Узунов, собственик и директор на агенция "Фокус", за причините да се случи тази трагедия, за реакцията на държавата и, разбира се, за начина, по който реагираха и македонските власти. Агенцията беше първата информационна институция, първият информационен източник, от който стана ясно, че такава трагедия се случва. Проследихме почти, уви, в реално време случващото. Здравейте.
Красимир Узунов: Здравейте.

Водещ: Какво се случи? Ясни ли са вече част от причините да потъне този кораб? Какви са най-важните обстоятелства, които не трябва да пропускаме по този случай?
Красимир Узунов: Обстоятелствата тръгнаха от някъде българско време 12:40 ч. на обяд, т.е. ако върнем един час в македонско време, значи горе-долу 30 минути след самия инцидент, успяха да се обадят охридчани. Паралелът трябва да започне, според мен, не само с Бакаджиците и Спасов ден, тази нещастна трагедия, която почерни ямболско, а може би шест години по-рано в Лим. Очевидно за шест години не сме научили нищо.

Водещ: Там отново ставаше въпрос за една екскурзия, която се провеждаше извън рамките на закона.
Красимир Узунов: Паралелът е, че пак става в Западните Балкани, паралелът е, че никога не знаем колко ще бъдат телата. На мен, когато ми се обадиха от Охрид, ми казаха "Несрекя - нещастие с български туристи, минимум двоица са удавените". От двама до 15. Това са едни часове, които имат и един друг паралел – база "Индия", 27 декември 2003 г., когато също не знаехме колко от нашите военнослужещи са загинали.

Водещ: В Кербала имаше 5-6 часа може би там, когато ...
Красимир Узунов: Тогава точно така идваше информацията. Ние тогава допуснахме камионът бомба да се паркира пред столовата, пред спалното помещение, което също си остава един отворен въпрос.

Водещ: Оказа се, че военните са спестили да построят ограда. Разследванията го показаха.
Красимир Узунов: Въпросът е, че разследванията после започват да създават насоки накъде ще се работи. Виждам, че екипът от журналисти, които отразяват тези събития и предишните събития, е един и същ, виждам, че и следователите са едни и същи. Наистина имаме един топ следовател, който е разследвал и "Хера", и "Ванеса" потъването, и всички тези инциденти, които са се случили. Т.е. България разполага и с ограничен ресурс от експерти, които могат да оценяват събитията. Въпросът е, че за тези години след 2000 г. насам, когато се случват и когато наистина имаме едни черни български празници, очевидно реакцията на държавата този път беше най-добрата, за съжаление, може би защото ни тренираха и обстоятелствата, т.е. ситуацията, наслагването на печални случаи един след друг, ни научиха как да реагираме.

Водещ: Вчера от правителството дадоха ясни сигнал – и Бойко Борисов и неговия министър на транспорта – че имало някаква нестабилност в комуникацията между тях и държавния глава.
Красимир Узунов: Ако е имало, тя се е появила по-късно следобяд, защото, когато говорихме и с министър-председателя Борисов, получавахме и информация от екипа на президента, който приключи посещението си в района на Варна, отложи тържествата по повод годишнината на капитан Петко Войвода и отмени цялата програма заедно със срещите, които бяха международни, планирани във Варна – някъде до към 15.00-16.00 ч. аз не бих казал, че имаше проблем между тях в комуникацията.

Водещ: За по-късно става въпрос, при завръщането.
Красимир Узунов: Може би по-късно – при завръщането, при пътуването, при излитането, при занимаването. Ние осигурихме, за съжаление, в един такъв печален случай един голям трафик на летището в Охрид. Да не забравяме, че там също се разбиваха самолети – 2003 година.

Водещ: Имало е забавяне там на групата от български граждани, които трябвало да се върнат.
Красимир Узунов: Забавянето на групата може да бъде и заради ...

Водещ: Има ли обяснение за това забавяне?
Красимир Узунов: Лично аз имам за себе си обяснение от работата на летището. Да не забравяме, че имаме работа с едно сезонно летище, което се открива в един период, примерно, от май месец и след това до октомври се лети, а от октомври вече никой не лети. Имали сме случай, когато сме отивали в Охрид и когато трябва да се събере екип, който да отвори летището, включително митничари, полицаи. Да не забравяме, че Македония се намира на Балканите и ако трябва да говорим за отговорности и вини в този случай, така като го погледнахме и от погледа на чуждите медии, много интересни са анализите, и тук Би Би Си Ройтерс, АФП, който реагира много бързо, анализите на руснаците, които идват, те не се основават само на работата на кореспондентите пряко в Македония или пряко в България. Правят се паралели с всичките тези случаи, които могат да бъдат аналогични на инцидента, който се случи в Охридското езеро.

Водещ: Да започнем изясняването на обстоятелствата още преди потъването на кораба. Първо като човек, който познава там отлично ситуацията и с трафика на български граждани, прецедент ли са този тип екскурзии, незаконно организирани, където няма туроператор, няма нищо друго, освен един случаен превоз. В случая една женица, която е жената на собственика на автобуса, която се явява нещо като организатор на тази екскурзия, която при това струва някакви пари, които хората единствено могат да си позволят, да речем 100 лв. Кой знае колко за 100 лв. не можеш да си позволиш.
Красимир Узунов: Точно за това започнах да говоря, защото включително имаше през един по-ранен период. Така се случи, че работим в Македония от 1990 г., още преди да бъде независимостта, между другото утре е денят на независимостта на Македония, 8 септември 1991 г. беше референдумът за независимост.

Водещ: Странно съвпадение.
Красимир Узунов: Съвпадение и при тях започва по празници, има някаква роднинска връзка, която те не искат да си я признаят, но тя върви на там, нещата да се изяснят. Куфарните ни търговци бяха организирани по този начин. Т.е. организираха се хора от вътрешността на България, които пътуваха с автобуси, организирани, за да направят продажбите на пазарите, примерно в по-далечните райони, в Югозападна Македония, говорим за Битоля, Охрид ...

Водещ: Тук не говорим за куфарни търговци, говорим за хора, които все пак отиват на екскурзия.
Красимир Узунов: Минаваха микробуси, които ги разхвърляха по пазарите, отваряха сергиите, продаваха, след това микробусът минаваше и си ги събираше. Това е също организиран начин на транспорт. Значи от една страна има законни туристически агенции, които работят с Македония, и те са много.

Водещ: В случая това не е такава, обаче.
Красимир Узунов: Казвам го, защото и те стават жертва на същите тези корабчета, на същите тези автобуси, на всичкото това, което не може да пътува по Европа, говорим за Евро1, Евро2 изисквания, но тук, в тези географски ширини то може да се движи.

Водещ: Да не се оказвам лош пророк, но аз и в блога си го написах снощи, в момента има едни други екскурзии, които са изключително евтини, където пътуват основно български пенсионери, провокирани от впечатляващите турски сериали, които предлагат за по 100 лв. или 100 евро 10 дена край Истанбул, което ми се струва също някаква невероятна мизерия, но това могат да си позволят нашите баби и дядовци.
Красимир Узунов: Обикновено такива екскурзии в Македония се правят в четвъртък, петък, събота и неделя.

Водещ: Както е в случаят.
Красимир Узунов: От София до центъра на Охрид е 404 км. Това означава, че 8 часа, тъй като всеки автобус би трябвало да има тахометър, който да отчита как са се движили, това означава, че минимум 8 часа е от София, да не говорим сега от Пловдив, Пирдоп или от където са тръгнали, каквато и да е фирмата, това означава 10 часа отиване, 10 часа връщане. Друг е въпросът как се преминава границата, защото, когато ние сме правили, включително, журналистически групи, говоря 1992, 1993, 1994 г., сега да, те са особено чувствителни на темата журналисти, но ние сме стояли с автобуси, микробуси, организирани, не организирани, ние сме седели по час и половина – два на македонската граница.

Водещ: Трудно се минава македонската граница.
Красимир Узунов: Тя трябва да мине българския контрол, тя трябва мине и македонския контрол. След това става въпрос за настаняване в частни квартири. Охрид е един град, който носи всички белези на някогашна Югославия – огромни социалистически хотели, които вече не могат да се напълнят, които са строени някога, за да задоволяват една 32-милионна Югославия, а сега в момента става въпрос за 2-милионна Македония, където 800 хил. албанци не ходят организирано в македонската част на Охридското езеро, на крайбрежието. Малките хотели, уютните хотели са много малко, въпреки усилията на кмета Петревски, който прави втори мандат в момента, и хората от този тип туризъм, който се развива, отиват в частни квартири.

Водещ: И стигаме сега до момента, в който те отиват на това корабче, където има сериозни съмнения, че корабчето може ....
Красимир Узунов: Да, но когато говорим за тези частни квартири, не можем да кажем колко са отишли, колко са се настанили, колко са отишли. Второ, той няма интерес да го обяви в полицията, че го е настанил, защото иначе трябва да плати една туристическа такса ...

Водещ: Всички спестяват от такси, да, и нашите хора спестяват и местните.
Красимир Узунов: Абсолютно всички спестяват. Корбачетата, които плават, като махнем „Александрия” и "Кристина", които примерно са на 30 години, това са по-големи кораби, т.е. при тях е изразходван повече метал, но от типа на „Илинден” има поне още 6.

Водещ: Такива, в които българи се возят ежедневно.
Красимир Узунов: Това са едни кабутажни плавания. Не само българи, те са и гръцки групи, те са и сръбски групи, които пътуват.

Водещ: Имало ли е възможност да си закупят нашите сънародници колективен билет, който да им даде възможност да направят отстъпка от едно или две евро на човек и всъщност на кораба да се натоварят 7-8 човека над допустимото.
Красимир Узунов: Според мен изобщо май не са издавани билети, до колкото знам практиката. Аз това корабче съм го виждал много пъти, особено около „Св. Наум”, „Св. Йоан” и редица такива емблематични ...

Водещ: Т.е. няма и застраховки?
Красимир Узунов: Какви застраховки, ако там се откупи примерно цялата група купи места в това корабче срещу 100 евро, те ще спестят от тази разлика, която би трябвало 50 човека да платят по 6 евро. Т.е. три пъти по-евтино ще им дойде. Винаги може да се каже, че това е група приятелска от България, пък тъй и като сме полуроднини с всички тези, които ...

Водещ: Тъжно е да го кажем, но ако има там нарушение на закона, нашата група е доброволен участник в това нарушение, за да спести средства.
Красимир Узунов: Сигурно.

Водещ: Този кораб, преди малко от теб го чух, можеш да го потвърдиш, той е на 85-90 години.
Красимир Узунов: Произведен е в Регенсбург през 1924 г. Вчера говорихме с министър Божидар Димитров. Той стигна пръв до извода, че той може би е бил мобилизиран в нашата армия. Да, там има два стражеви кораба, тъй като това е кораб, който е преправян, т.е. патрулни кораби, тъй като има 4 канонерки в охридската флотилия, те са изоставени от италианците, има една немска, която са я намерили на пясъка нашите, и два патрулни катера. Единият се е казвал, естествено, с хубавото име "Граничар", а другият с името "Стражар".

Водещ: ”Граничар” и "Стражар". Нищо чудно "Илинден" да е бил или "Граничар", или "Стражар" в Охридското езеро.
Красимир Узунов: Или "Граничар", или "Стражар", защото няма как да се докарат тези.

Водещ: Между Македония и Албания.
Красимир Узунов: Между Италия и Югославия тогава по това време, после между България и Италия. Въпросът е, наистина да си направим изводите. Между другото това, което ми направи впечатление, е изключителното чувство на държавност не само от политиците ни, които този път реагираха организирано, но и от медиите ни, защото при други случаи имаше лешоядстване, особено от малки медии, които се опитват да извадят пикантерия. Този път някак си сме изтръпнали от това, което се случи.

Водещ: Може би много ни се събра през последните години, особено пък през тази.
Красимир Узунов: 18-те на Спасов ден и 15-те тук – е, някак си отваряме и затваряме лятото с едно божие наказание. Вчера ни звъняха и в радиото, и в агенцията изключително много хора, които са притеснени просто от това нещо.

Водещ: Аз пак ще се върна към този паралел, който правя. Говорим тук за алчност. Има я тази алчност, тя просто се вижда, вижда се в алчността на този, който държеше автобусите край Ямбол, вижда се по начина, по който тази гемия охридска се опитва да натовари максимален брой хора без да мисли за тяхното здраве, а както виждаме, не мислят и за живота на нашите сънародници. От друга страна обаче нашата беднотия се трансформира в една спестовност, която започва да убива нашите деца.
Красимир Узунов: Това е по-скоро хитрост.

Водещ: Хитрост, но тя започва да убива нашите деца, убива нас, умря дете и в Ямбол, умря дете и в Охридското езеро. Очевидно хората, неможейки да си позволят елементарни неща като една екскурзия до Македония, което за много от нас това даже не е и чужбина, те започват да правят различни такива схеми, които поставят различни капани. За това такива хора съществуват. Ето аз пак изброявам фактите – незаконна екскурзия отвсякъде, то няма нищо, няма организатор, няма разрешение за екскурзия, всичко се извършва на принципа на случаен превоз, пътува се по 10-12 часа, взимат се някакви билети, колективни, които всъщност не се издават билети, т.е. няма и застраховки, говорим за изключително лошо качество на превозните средства. Да не говорим за Балканите какъв проблем е това.
Красимир Узунов: Говорим за пътищата, говорим за контрола, говорим за граничния контрол, в случая говорим за митническия контрол, защото този автобус трябва да е минал, той трябва, колкото и да пише случаен превоз, трябва да стане ясно, ако някой попита тези хора, те ще кажат, че ходят на екскурзия. Това се отнася и за българска и за македонска граница. Говорим за настаняване по квартири – обявени ли са или не. Говорим за един кораб, който е музеен експонат.

Водещ: Спираме за малко, за да включим премиера Бойко Борисов. Добър ден, господин премиер.
Бойко Борисов: Не е добър денят, така че...

Водещ: Не е добър денят, прав сте. Как реагира държавата в този случай? Създаде се впечатление, че този път като че ли действахте в синхрон институциите и хората, които трябва да помагат в такова нещастие. Това е оценката тук и на колегата Красимир Узунов. Каква е вашата оценка, може би ден дистанция след тази зловеща трагедия?
Бойко Борисов: Оценката са я дали хората, които са които са били в Охрид и сме ги прибрали и това е важното. Ние няма да си даваме оценка.

Водещ: Създаде се впечатление за известно напрежение предвид закъснението на самолета, който излетя от Охрид към България с нашите сънародници. Слушах ви снощи при колегата Сашо Диков.
Бойко Борисов: Мисля, че в ден на национален траур всеки от нас трябва да се смири и да си остави съвестта на тези, които са сътворили този проблем. Самолетът можеше да си дойде час и половина по-рано и никакви македонски власти не са виновни. Това мога да кажа. Тъй като заместник-външен министър, двама български министри са на аерогарата и аз вярвам на това, което те ми докладваха на всеки 10 минути и се възмущаваха от това, което се случва. И нищо нямаше да урони престижа на една институция, ако заедно бяхме посрещнали хората на аерогарата, където ги държахме точно четири или пет минути. Сиреч, от слизането от самолета – едни се качваха на линейки, други на микробуси. И дори не съм разговарял с тях умишлено, за да не се каже за евтин PR. Имаха осигурени вода и храна. Сиреч пет минути след кацането пътуваха по адресите си всеки един, независимо дали е от Златица, Антон, Пирдоп или където и да било. И, когато ние се чудим как да вържем бюджета, сиреч тройната коалиция ни остави над половин милиард пасив, да се правят предложения да се възстановяват пак такива, бих ги нарекъл дебилни структури, бих ги нарекъл паразитни структури, просто не виждам никаква логика. Ако искаш да критикуваш или не ти харесва, че има правителство, което не е на тройната коалиция, на твоите приятели Станишев и Доган, измисли нещо друго!

Водещ: Как бихте отговорили най-кратко на въпроса "Кой в държавата отговаря за такива извънредни ситуации или такива бедствия?", да ги наречем.
Бойко Борисов: Премиерът и неговите министри. И затова тези, които имаха отношение към случая, съответно външно министерство, което бързо да изведе хората от стреса и да си ги докара по родните места, транспортно министерство, което да провери. В края на краищата, каквито и нарушения да има по транспортните фирми в мизерията, в която се опитват да правят бизнес, вината си е изцяло на македонците, когато отидеш и ти предлагат такава услуга дали е кон, магаре, кораб, камила тези, които я предлагат носят отговорност затова. И съответно министъра на здравето, господин Нанев, който е лекар, хирург, с няколко специалности, с двама свои колеги, които си беше взел от самото министерство. Плюс, след като с Тонев говорих и всъщност 40-50 минути малко се забавихме с излитането, защото искахме цял екип от психолози, доктори, анестезиолози от Военномедицинския институт да отидат, сиреч хора, които там реално помагат на хората. Иначе какво ми пречи да се кача и да ходя и аз там да се...

Водещ: Вие визирате посещението, всъщност, на държавния глава, който беше там за разлика вас, вие останахте тук, в София.
Бойко Борисов: 20 минути след срещата му с нашите хора, щеше да ги срещне на българската аерогара.

Водещ: Ясно.
Бойко Борисов: Но просто аз съм толкова потресен, че не искам да ги коментирам дори.

Водещ: Паралели правят ли ви се между случая в Ямбол и този в Охрид? Това, че просто хората предпочетоха да спестят някоя и друга стотинка от мизерните си доходи, за да рискуват здравето и живота си, лишавайки се от застраховки, от законна екскурзия, въобще тук незаконните действия са и от двете страни.
Бойко Борисов: Паралели се правят. Вижте, това което и владиката на Пловдив, това което и много хора го казват, тези 20 години беззаконие, които шестват и хората търсейки да оцеляват са принудени да търсят всякакви... Да се провират през всякакви вратички, нали, защото може да събере 80 лева да отиде на Охрид, не може да събере 8000 евро да отиде в Акапулко или да речем някъде там. И хората гледат, все пак, искат да видят, да чуят. Аз помня майка, Бог да я прости, не беше излизала никъде в чужбина. Първото й място, където отиде и тя всъщност два пъти съм я пращал – едното искаше да види Охрид, другото искаше да види Божи гроб. Тя беше същата селска женица.

Водещ: Добре, благодаря ви затова...
Бойко Борисов: Така че сега да си търсим вина в нашите фирми, ние ще си ги намерим. В случая цялото безобразие си е на македонците.

Водещ: Добре, благодаря. Премиерът Бойко Борисов с включване. Г-н Узунов, чувате тук обратната версия, че по два от въпросите, които коментирахме, първо, вината да я търсим в македонците. И второ за това разминаване между институциите, че не е било заради македонските власти забавянето на летището.
Красимир Узунов: Аз казах от опита, който имам на аерогарата в Охрид.

Водещ: Със сигурност има и забавяне от тяхна страна, както и по митниците задължително това се случва.
Красимир Узунов: Фактът е един, че премиерът, когато говори с нас по време на кризисния ден, беше получил уверението от македонска страна, че ще се оказва пълно съдействие. Оттам нататък проблемите между нашите институции, трябва да си го оправят те. Иначе, че и ние имаме отговорности като организация, те са си ни връщане. За това е прав, че каквато и услуга да предлага, било екскурзия на Галичица, било Преспанско езеро, Македония също трябва да носи отговорности.

Водещ: Благодаря на Красимир Узунов.

 

Спортните събития от деня

Филмите на bTV

Гледай bTV на живо

Времето