За да разкаже за една не дотам популярна у нас практика, каквато е велосипедният туризъм, за това какви са възможностите да се обикалят градове, села и туристически забележителности и как развитите страни привличат туристи на колела, в студиото на "Тази сутрин" е поканен почитателят на този вид туризъм журналистът Стоян Георгиев. Преди две седмици той обиколи с велосипед Франция.
Но преди това, от подготвения от него репортаж, научаваме как се превозва велосипед в БДЖ. Велосипедният туризъм в Европа през последните години се развива със сериозното съдействие на железниците, у нас също се правят стъпки в тази посока. БДЖ вече превозва колела. Талонът за превоз на колело струва 2 лв. без значение на разстоянието.
Според регламента на БДЖ велосипед може да се вози във всеки влак, а когато няма специално отделение, колелата се качват на платформата на последния вагон. На ускорения бърз влак Златни пясъци обаче се оказва, че такъв тип вагони са по-скоро изключение, но превозът на колела не е проблем в нито един влак, достатъчно е да заплатят необходимия талон на гишето. За щастие все повече хора се запознават с условията.
Поправката на дребни неуредици като липсата на информация за това коя композиция разполага с удобен за колела вагон и коя не, би улеснила значително велосипедистите в избора им на влак.
"От както сме в Европейския съюз, спокойно вече може да се вози колело във всеки влак в България", казва Стоян Георгиев.
"За европейците екологичният и здравословен начин на живот е много популярен и колелото е приоритет на държавите им. Но това, което е интересно там е, че велосипедните алеи са в целите страни. Особено в Холандия и Германия можеш да се придвижиш до всяка точка на страната поне по два-три маршрута.
Колелото се използва както за придвижване, така и за туризъм", казва Стоян и споделя желанието си и в България да се развива все повече велосипедния туризъм с цел привличане на все повече туристи у нас.
"Но за съжаление сме много далеч все още от реализиране на тази идея, защото не осъзнаваме колко много хора биха се възползвали от това нещо и колко много туристи бихме привлекли", добавя още Стоян.
"Ще дам пример, ние тръгваме с колела, с багаж да обикаляме Франция, това в България, когато сме на аерогарата изглежда много екзотично, а когато сме там, никой не би ни поканил в никоя телевизия, за да разказваме за подобно нещо, тъй като там на всяка крачка има такива хора и това е изключително разпространено, разминаваш се по алеите, даже понякога има задръстване от велосипедисти."
На снимките ясно виждаме, че по пътищата почти няма коли, а предимно велосипеди. "Това, което на мен ми направи най-голямо впечатление", разказва още Стоян, "е един туристически район, в какъвто бяхме, като долината на Уара, осеяна с много замъци. Това е туристическо пространство, дълго около 200 км., направено така, че да бъде обиколено с велосипеди."
На въпроса защо ние, българите, все още не сме настроени да се качим на велосипед, а предпочитаме колата, Стоян отговаря: "Вероятно е въпрос на някакъв растеж, ние тепърва сме открили автомобила и може би искаме да му се порадваме още малко. Липсват, разбира се, условия. В центровете на европейските градове колите са рядкост за сметка на велосипедите.
Ето защо, ако говорим за туризъм у нас, ако по нашето море действително има начин за придвижване по този начин, доста западни туристи бихме привлекли така. За това, което знаем от статистиката, те стават все по-малко, защото ние още приемаме, че на един турист му е достатъчен само един хотел, в който само да яде и пие. Всъщност не е така. Хората искат да се движат, да разглеждат.
Между Албена и Балчик има една алея, която се строи. Идеята е да стигне до Констанца и дори още по-навътре в Румъния. И ако има цялостна държавна концепция за развитието й надолу по черноморието, това, абсолютно съм сигурен, би довело много хора у нас", посъветва още Стоян Георгиев.