"Всекидневно се извършват технически прегледи на вагоните, така че те са безопасни". Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков.

Думите му идват на фона на решение на Софийския административен съд, според което около 80% от вагоните и локомотивите на БДЖ се движат с изтекли сертификати за безопасност, в нарушение на Закона за железопътния транспорт.

"Техническото състояние на вагоните се установява с техническите прегледи, а не със сертификат", коментира Цветков. Той добави, че няма притеснение по отношение на безопасността на вагоните, тъй като техническите инспекции са много стриктни.

Министърът каза още, че реалните причини за катастрофата при Драгоман тази седмица могат да се разделят на две групи - отнасящи се до конкретния инцидент и до сегашното състоянието на железниците.

Цветков посочи предприетите мерки за недопускане на подобни инциденти в бъдеще, като отбеляза, че основна сред тях ще бъде цялостната смяна на системата за безопасност в железниците в дългосрочен план. Само за основните линии обаче ще са необходими около 1,2 млрд. лева. Затова и процесът ще бъде постепенен и всяка подмяна ще става по нормите на европейската сигурност за безопасност и сигнализация.

Той отбеляза тежкото финансово състояние на железниците, наследено от предишното управление. По думите му в момента това състояние е стабилизирано, но технологично нивото им остава отпреди 30-40 години.