Почти половината от хората смятат, че правата им на пациенти не са защитени, а голям процент не знаят изобщо какво им се полага като услуги, платени от здравната каса. Това сочи проучване на Центъра за защита правата в здравеопазването.

За година и половина неправителствената организация е получила над 600 жалби от пациенти. Най-често оплакванията са от липсата на лекарства, некачествена медицинска помощ и лошо отношение на лекарите.

„Това ще настояваме в здравна комисия - при разглеждане на закона за правата на пациентите, че от нарушаване на дадени права трябва да произтича нещо, защото ще напишем поредните хартии, от които няма да има смисъл”, коментира Теодора Захариева, Център за защита правата в здравеопазването

Българите слабо познават здравноосигурителните си права

според анкетата на центъра. Данните сочат, че жените са много по-склонни да се борят за правата си, отколкото мъжете, каза д-р Стойчо Кацаров, цитиран от БТА

С най-много верни отговори се откроява въпросът, свързан с размера на потребителската такса, която се плаща при посещение при лекар. Само 6,2 на сто от анкетираните не знаят колко се плаща на лекаря. Над 15 на сто са убедени, че могат да получат безплатна медицинска помощ дори и да не са здравноосигурени. Над 35 процента от участниците твърдят, че бременна жена, която не е осигурена, не може да получи безплатна родилна помощ.

Повече от половината анкетирани не знаят какво включва платената от Здравната каса зъболекарска помощ. Над 99 на сто от анкетираните дават грешен отговор на въпроса за броят на направленията за консултации, които може да получи пациент за една година от личния си лекар.

Всеки трети отговаря, че рядко са му правени профилактични прегледи, а 1,7 на сто не знаят дали са им правени такива.

Кой контролира спазването на правата на пациентите не знаят 71,4 на сто от запитаните. Според 45,2 на сто от участниците в анкетата правата на пациентите в България не са защитени.