
Българинът е все по-недоволен от комуналните услуги, които ползва. Жалбите срещу енергийните, водните, газовите и топлинните дружества са се увеличили с близо 15 %. Това показват данните на Държавата комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР).
Най-много са оплакванията от сметките за ток. Репортаж на Богомил Грозев и оператора Станислав Ангелов.
Грешки в сметките и лошо качество на подаваното електричество са най-често срещаните оплаквания на потребителите на електроразпределителните дружества. От близо 12 хиляди жалби срещу ел.дружествата, повече от една трета са именно по тези две причини. Преди няколко месеца Красимира Тодорова остава без част от електоруредите в дома си, заради проблеми в мрежата.
"Гледаме си телевизия семейно вкъщи вечерта. Телевизорът започва да играе, напрежението, лампите също. Мъжът ми изключи от контактите печката и телвизора, след което установихме, че хладилникът е изгорял. Мониторът също", разказва тя.
Представители на компанията пристигат в дома й, установяват, че причината за инцидента е по-високото подавано напрежение. И отстраняват проблема. Тодорова подава жалба, но от дружеството не изпращат комисия, която да опише щетите.
"Комисия до три дена не дойде. Ние три дни стоим без хладилник, без компютър, без телевизор, защото изгоря устройството на кабелната", казва Красимира.
От енергодружеството идват на оглед едва след жалба на потърпевшите до енергийния регулатор.
"Отговориха ми, че в рамките на 20 дена ще ми бъде преведена сумата. Аз сега погледнах, подали сме молбата с приложена фактура на 17 юни и досега нищо не са ни превели, а днес сме 27 юли", допълва тя.
Често пъти недоволните не знаят къде да си търсят правата. Според ДКЕВР недоволните потребители трябва първо да подадат жалаба в дружеството, което ги обслужва. И едва тогава да подадат жалба в ДКЕВР.
"Има много случаи, в които потребителите, предпочитайки да изпратят жалбата до нас, пропускат да изпратят възражение в дружеството и пропускат 48-часовия срок. Тогава те губят правото на обезщетението", казва Васил Илиев, началник сектор "Жалби" в ДКЕВР.
Делът на оплакванията срещу електродружествата е близо 70 на сто. А най-голям процент от абонатите са се жалили срещу дружеството, което обслужва Западна България - ЧЕЗ.
"Има увеличение на жалбите. Специално най-много жалби има към ЧЕЗ, но те имат и най-много абонати. Относителният процент на жалбите в електросектора е по-малък, отколкото е топлофикациите", допълва Пламен Денчев, член на дружеството.
От ДКЕВР отбелязават, че все още в Западна България не се изпълнява напълно изискването за компенсации при надписани сметки.
Следващата седмица ДКЕВР ще предложи на енергийните дружества единна методика за обезщетение на потребителите, която да важи за всички компании в сектора.