Българското кино продължава да жъне успехи на международна сцена. "Светът е голям и спасение дебне отвсякъде" спечели наградата на публиката на Международния кинофестивал във Валансиен, Франция. Днес беше връчено отличие и на българската продукция "Дзифт" - специалната награда на 63-тия международен кинофестивал в Салерно, Италия. Възражда ли се българското кино и кога ще стигнем Холивуд, разказват Мария Савкова и Любомир Вучков:
През тази година станахме свидетели и на истинско чудо - реален шанс за номинация за Оскар.
Най-големите рекордьори по зрителски интерес са "Източни Пиеси", "Светът е голям и спасение дебне отвсякъде" и "Дзифт". Общо трите филма са гледали около 100 хиляди зрители, което се равнява на успеха на холивудски филм.
„И все по-големи филми. Наградите ще дойдат сами”, коментира министърът на културата Вежди Рашидов.
„Аз не мисля, че трябва да гълтаме сълзите. Изобщо не съм чак такъв оптимист с това, което се случва през последните две години, защото ще е голямо клише, ако кажа, че голямо кино се прави с много пари”, заяви Матей Константинов, продуцент на „Дзифт”.
Един от най-скъпите български филми е "Светът е голям и спасение дебне от всякъде", който струва около 2 милиона евро. Един холивудски филм върви средно около 50 милиона евро.
„Преобладаващо в нашата страна се финансират арт филмите. Защото се счита, че това е нишата, където могат да се реализират ниско бюджетните филми. Докато ориентираните към публиката филми трябва да се състезават с американските, което е много по-тежко състезание”, коментира Александър Донев от Национален филмов център.
Средния брой на зрителите в киносалоните за година е между 2 милиона и 3 милиона души, а в България се разпространяват около 200 филма. Което значи, че за успешен български филм се счита този, които събира повече от 10 хиляди зрители.
Българските филми все още не могат да се самоиздържат, но печелят от кино фестивали и продажби.
„Българското кино се завръща. И нещо още по-важно - тези три филма доста по-добре се продават в чужбина. И това се случва за първи път от доста години, защото много са мили и симпатични фестивалните успехи, хубаво е когато се гледа в страната, но когато един филм успешно се продаде в 20-30 държави, това вече е един хубав експорт на българската култура”, каза Александър Янакиев, кинокритик.
В момента българските филми са достигнали второто най-престижно ниво на кинофестивали - това са фестивалите в Москва, Солун, Истанбул. Според кинокритиците не е мираж, скоро да стигнем и Кан, а защо не и Холивуд.