Как се става железничар у нас? След влаковата катастрофа от тази седмица, наш екип провери как се подготвят кадрите за железницата. И колко от младите специалисти остават в професията?
Около 100 ученика са завършвали всяка година железничарското училище в Горна Оряховица преди десетилетие. Днес зрелостниците не надхвърлят една паралелка, при това събрани от цялата страна. Жп занаятът се учи само там и в София.
Повечето студенти в Горна Оряховица са потомствени железничари. И на теория всички знаят, че два влака нямат работа на една линия:
- Според мен, единият влак е тръгнал, нали, за някаква посока. Разсейката там на ръководител движение, се е разсеял нещо.
- Според мен е човешка грешка, защото когато, да речем, нещо се повреди по механизацията, дава автоматично заето, червено.
„Ако стане някакъв друг отказ в системата, тя минава в защитно положение. Значи ако има повреда в светлиничките, няма да светят въобще, което е сигнал за машинистите, че е забранено напускането на района на гарата или влизане в района на гарата ", коментира учителят Николай Маринов.
Тънкостите в професията бъдещите железничари усвояват и от практиката - в локомотивните депа и всички поделения на БДЖ. Една трета от завършващите обаче, никога не заработват като железничари.
„Просто, казват, в строителството без кой знае какви отговорности, ние ще вземаме повече пари, отколкото в железниците", заяви Мариана Колева, преподавател по осигурителни системи в училището.
А по гарите и влаковете работят старите кадри, обучавани в друго време, по други правила.
