Година и половина след инцидента с правителствения самолет "Ту 154" над Азорските острови, правителственият авиоотряд се сдоби с дългоочаквани нови самолети. Машините са два "Еърбъс A319". Това са самолетите, с които властта ще осъществява държавните и правителствени пътувания в чужбина.

Машините са втора ръка - купени от компанията "Би Ейч Ер" за 44 милиона долара всеки. Ще бъдат изплащани 5 години. Двата "Еърбъс"-а с позивни имена "Оскар алфа" и "Оскар браво" имат по 4 хиляди часа във въздуха.

"Тези две години техническа експлоатация са добре, защото всички скрити дефекти, които са имали самолетите са се проявили и са отстранени", обяснява Венелин Рачев, главен инженер на "Авиоотряд 28"

"Еърбъс" са толкова сигурни колкото и използваният в момента "Ту 154", но са два пъти по-икономични.

"Това е самолет разпространен в целия свят, което за нашата специфична дейност е изключително важно. Вие си спомняте преди година и половина случилото се на Азорските острови. Просто нямаше откъде да получим каквато и да е техническа помощ", смята Цвятко Луканов, генерален директор на "Авиоотряд 28"

За разлика от стария руски "Ту 154", салонът на "Еърбъс" - а е общ и няма сепарета за ВИП пътниците. Просто са махнати половината от седалките. Единствената разлика на този салон с този на пътническите салони в търговските полети е само големината на седалките и разстоянието между тях.
 
Самолетите все още чакат сертификат от завода производител, за да започнат да летят с държавници на борда. Това обаче няма да стане до месец и вероятно правителството, което купи машините няма да ги ползва.

"Нали виждате какво пише на самолета - Република България - не пише правителство на БСП, ДПС или друга сила - така че те се купуват за държавата не се купуват за правителството", каза Румен Христов, от Министерството на транспорта.

В момента, в който самолетите започнат да летят с държавници транспортното министерство ще продаде руския "Ту 154".

 

Спортните събития от деня

Филмите на bTV

Гледай bTV на живо

Времето