Марина Великова е депутат от 40-тото Народно събрание. Преди година случайно се запознава с млада приветлива жена.
“На спирката на Красно село, чаках автобус в един студен ден. На ръката си държах палто, бях добре облечена. Пред мен стоеше една млада хубава жена, облечена в копринена блузка и кожено яке. По едно време се обърна към мен, зъбите й тракаха, беше посиняла от студ и каза: “Много е студено!” и аз съответно й услужих с палтото. После се оказа, че пътуваме в една посока и вътре в автобуса тя ми благодари за любезността, за това, че съм й помогнала да се стопли и ми каза: аз също обичам да помагам на хората като вас. Аз непрекъснато говоря, казвам на хората кое е добро за тях и им подарявам здраве”, спомня си Марина Великова.
В този момент бившата депутатка вярва, че запознанството й с младата невероятно учтива и усмихната дама е случайно. По-късно ще разбере, че не е точно така.
“И започна да ми казва, че е дистрибутор на Амуей, че предлагат много добри продукти, които помагат при ракови заболявания. Аз имам много близък човек, който е опериран и реших, че мога да помогна. Когато става въпрос за сестра ти или за брат ти… И се разбрахме, че ще й направя едно представяне вкъщи”, продължи Великова.
Вече сме ви показвали как на семинари се набират и обучават да общуват с потенциалните клиенти дистрибуторите на компании, които предлагат продуктите си с така наречените независими дистрибутори.
Показвали сме и как с подходящ подход към клиента, най-обикновен шампоан с алое вера се предлага като чудодейно средство за лечение на рак и диабет. Продуктите и марките, които се предлагат по този начин стават все повече, но маркетинговият подход е един и същ.
“След време поканих сестра ми и една приятелка. Дойдоха вкъщи, дойде Цвети. Въпросната Цвети, на която не знаех името, освен че се казва Цвети и телефонния й номер. Започна да разказва за продуктите. Даваше обещания, че това помага при ракови заболявания. Вдъхновени от нейните разкази сестра ми и нейната приятелка решиха, че ще си поръчат. Сестра ми направи една поръчка за 200 лева”, разказа потърпевшата.
Освен че предлагат продукти, агентите на тези пирамидални структури печелят, ако ви вербуват да се включите в тяхната компания.
“Тя ми предложи да ме включи като дистрибутор, не за друго, а за да мога занапред да поръчам на сестра ми продуктите с отстъпка. Каза, моята цел е не да печеля от клиентите, а да правя мрежа и след една година аз ще печеля от Амуей. Няма значение, в името на добрата кауза, аз приех. Те си взе 225 лева и изчезна. Не се обади. Трябваше да звъни след една седмица, обадих се аз. Фирмата Амуей не е регистрирана в България. Това трябва да се провери как се плащат данъци, кой плаща как печели. Тя щеше да ми се обади, телефонът й даваше изключено. Мина доста време. Това е било началото на ноември. Дойде началото на декември и викам: Цвети, какво става? Ами, в момента съм в семинар, не мога да говоря. Казвам: Виж какво, сестра ми си иска парите. Вече не искаме никакви продукти, мина повече от месец. Върни парите и няма да се занимаваме повече. Тя изключи и изчезна”, продължава разказа си Марина.
Цвети смяня номера на телефона си и изчезва. Депутатката намира друг човек, повярвал на учтивата Цвети. Освен друг несъществуващ вече телефон, той имал и информация къде работи жената:
“Отидох аз в бившата първа работническа болница и съответно се представих. Оказа се, че работела няколко месеца и била уволнена дисциплинарно. И като им разказах, казаха: “Ахаааа, това е оная Цеца”. И се оказа, че Цвети не е Цвети, а е Цеца Златева Станева, родена в Казанлък на 30 септември 1968 година”.
Марина разбира, че дистрибуторката на американската компания е измамила доста хора. Някои от тях дори са получили обещаните продукти, но, разбира се, те не са излекували болестите им.
Проверка на bTV показа, че през последната година в България са започнали да работят нови компании с независими дистрибутори, които предлагат лечебна вода, здравословни продукти за хранене и други чудеса, които лекуват всички болести. Точният брой на компаниите е неизвестен, защото част от тях формално нямат представителство у нас. Общото между тези компании е, че на специални семинари обучават своите хора как да завързват непринудени запознанства, да печелят доверието на хората и да продават.