
МВР да предложи на правителството инвестиционна програма за модернизация на противопожарната техника. Това препоръчват от Сметната палата след проверка за последните две години, направена от Главна дирекция "Безопасност и спасяване".
Според проверяващите основните проблеми са извънредно остарялото и недостатъчно оборудване на противопожарните служби. bTV провери как се справят огнеборците във Враца с тежките условия на работа.
Според нормите за безопасност противопожарните коли във Врачанско отдавна би трябвало да са бракувани. Въпреки че външно изглеждат добре, чешките татри и руските зилове са от времето на социализма. След 1989 г. в районните служби не е влязъл нов автомобил.
Иван Иванов е началник смяна. В системата е от 16 години и казва, че когато автомобил се повреди, въпреки липсата на пари и на резервни части, няма време за вайкане, защото техниката е кът и трябва да е готова за следващото излизане. След битовите пожари през зимата сега на дневен ред са нерегламентираните палежи на сухи треви в нивите.
В цялата област на разположение на службите пък е само един подемен автомобил, закупен чрез Агенцията за държавни вземания от фалирало предприятие.
"Основното му предназначение е при извършване на строително-монтажни работи, но при липса на пожарен автоподемник или автостълба го ползваме и ние", коментира главен инспектор Кирил Василев.
"Ние се справяме по начина, по който са се справяли и хората преди нас, когато даже не е имало и тая техника, по стълбищните клетки, натренирани сме…", отбелязва инспектор Иван Иванов.
Въпреки липсата на модерно оборудване през последните години няма случай на тежко пострадал пожарникар при изпълнение на служебните му задължения, но във Враца се питат трябва ли да се случи най-лошото, за да стигнат новостите и до тях.
Преди три години чрез еврофинансиране и бюджета на МВР у нас са закупени 60 автомобила, но те стигнали до съвсем малко общини.