
bTV продължава да следи затрудненията на родителите при избора на най-доброто училище за първокласниците. Действа ли принципът на пазарната икономика при училищата при записването и кои са предпочитаните учебни заведения?
Търсеното училище може да има 12 кандидата за едно място. Това прави 11 разочаровани деца и техните родители, които трябва да намерят резервен вариант. Както ви разказахме проблем за първокласниците е, че няма обективен рейтинг, по който да сравняват училищата. Според специалистите от института Отворено общество обаче важният проблемът е различен.
"Тук не е въпросът да им казваме, че училището на една централна улица примерно е по-добро от някое училище в Обеля, а просто да се направи така, че постепенно училищата в Обеля, в Младост, в Нови Искър да започнат да предлагат също толкова качествено образование и същите услуги които родителите търсят", каза Боян Захариев, програмен директор управление и публични политики, Институт "Отворено общество".
На теория това звучи добре, но на практика означава, че общините и родителите трябва да дават повече пари за да може училищата да се доближат до един общ стандарт за качество.
Тези, които препоръчват различните форми на рейтинг вярват че системата на началното образование може да функционира също като пазарната икономика. Там търсенето определя предлагането и оцеляват най-добрите.
"Училищната система по много причини не е един истински пазар и не може да бъде. Не работи по тези механизми. Най-малкото посещаването на училище не е избор. То е задължително.
Но на едно дете в първи клас да му се прави рейтинг и да кажем на родителите в някое село, че училището в селото им не е добро и че най-доброто е в центъра на София. Това според мен е направо обидно", каза Захариев.
Според него ни е нужен не рейтинг, а общ стандарт за качество, така, че всички първокласници да имат добър старт в училище.