Вече 10 месеца хората от няколко български града могат да се оплакват от администрацията и да получават безплатно съдействие. За техните права се грижи омбудсман или обществен посредник. Днес и утре български и чужди обществени посредници обсъждат в София как да се справят с поблемите ни по-ефективно.

От февруари при софийския омбудсман са постъпили над 360 жалби. Най-често се оплакват от "Софийска вода" и "Топлофикация", търсят съдействие за общински жилища, срещу незаконно строителство и за влизане във владение на реституирани имоти.

"От 33 имам този имот. Не съм го ползвал, но го ползваше общината и вземаше наем от него. Тука има складове и общината печели от тях, за това не ми ги връщат", споделя Георги Донев.

"Става ли въпрос и за корупция?"

"Разбира се, правени са ми намеци в този смисъл."

Господин Донев прекарва 5 години из коридорите на държавната администрация и различни съдилища. Документално проблемът му се решава през ноември, а сега тече и фактическото разрушаване на складовете.

По случая общественият защитник работи 3 месеца.

"Недоглежданията и нарушенията на администрацията не остават незабелязани. Те се подлагат на обсъждане. И от социален, и от политически, и от психологически аспект имат изключително значение за връщане на доверието в институциите", казва Антоанета Цонева - омбудсман.

Това доверие в Англия градят вече 200 години. Срещу местните власти годишно се жалват около 18 хиляди лондончани.

"15 процента от случайте решаваме в рамките на 3 месеца. Най-малко са случаите, които движим цяла гдина", разказва заместник омбудсманът на Лондон Питър Макмахън.

Омбудсманът съдейства на гражданите да решат прблемите си. Същевременно - съветва администрацията как да не създава проблеми. За сега софийската администрация реагира по конкретни случаи, но не се е съобразила с нито една препоръка.