Застрахователите вече отказват да изплатят пълния размер на щетата по застраховка "Каско", когато в инцидента не участва друго превозно средство. Причината е, че вече органите на КАТ не правят протоколи и актове за произшествия, в които има само един участник. Във връзка с промените се очакват сериозни проблеми и със задължителните застраховки "Гражданска отговорност".  

По отношение на "Каско" застрахователите обясниха, че не признават щети, за които няма протокол от КАТ, защото това противоречало на общите им условия, от една страна, и от друга, защото няма гаранции, че шофьорът, предизвикал ПТП не е употребил алкохол или пък не е бил неправоспособен. КАТ обаче вече не ходят на такива произшествия и в тази ситуация негативите остават за клиента. Подобен казус ще възникне и застраховка "Гражданската отговорност", която е задължителна у нас.

До няколко месеца се очаква да заработи нова система,

чрез която Пътната полиция и самите застрахователи ще въвеждат в единна база данни всички щети на автомобилите. След като вече имат тази информация застрахователите ще въведат т.нар. "бонус-маус" система. Тя предвижда по-високи застрахователни премии за автомобили, които имат много пътни произшествия.

В този случай дори и да сте най-добрият и примерен шофьор, ако си купите автомобил, който е претърпял много щети назад във времето, независимо дали те са видими с просто око, вие ще трябва да плащате по-скъпа застраховка. Причината е, че наследството от инциденти, което определя по-високите застраховки, е върху автомобила, а не върху водача.

"В България не застраховаме водача, а ние застраховаме автомобила. И няма как да приложим бонус-маус система на шофьора, защото ние не застраховаме него", обяснява Данчо Данчев, зам.-председател на Асоциацията на застрахователите.

"Обсъждали сме го този вариант, но не виждам в близко бъдеще този въпрос да бъде решен. Като пак повтарям не е справедливо - колата сама не може да направи ПТП, а водачът го предизвиква. Така че при всички положения ще има ощетени и други, които ще печелят от това, като си продават автомобила", смята Данчев.

Принципно документ с пълна справка за щетите на даден автомобил може да се получи от застрахователя, но само от собственика на колата.

По т.нар. "бонус-маус" система застрахователната премия може да се увеличи в пъти, обясняват от бранша.

Системата се прилага в много държави, но там такъв проблем няма, защото въпросът е уреден законодателно - застраховките се правят на водача, който сам декларира броят на притежаваните от него превозни средства и по-този начин си договаря и по-добри условия по застраховката.

 

Спортните събития от деня

Филмите на bTV

Гледай bTV на живо

Времето