Параметрите на лятната ваканция у нас не са променяни от далечната 1921 година. Преди това училищата са разпускали децата още в началото на май, за да могат да се включат в събиране на реколтата. Днес обаче времената са други, както и приоритетите. Идеята за намаляване на дългото лято е не просто да се отнеме част от почивката на натоварените ни деца, а тя да бъде по-равномерно разпределена и от там по-пълноценна.
Вероника ще е 8 клас и смята, че е по-практично да има повече на брой ваканции, макар и по-кратки, за сметка на дългата лятна.
„Това ще е добре, защото ще може материалът да го взимаме по-бавно и да го осмисляме през тези ваканции”, казва момичето. Приятелката на Вероника учи в Англия от една година.
„Там е много по-лесно от България. Има много по-чести ваканции и не учим толкова много”, разказва Денислава Петкова.
Ваканцията в Англия е точно месец и половина. Повечето от родителите, с които разговаря екипът ни, подкрепят западния модел.
„Не мисля, че те са по-глупави и им е по-опростена програмата - просто по-бавно им преподават и знанията им са по-трайни. Защото - все пак тук за три месеца можеш да забравиш всичко, за месец и половина това е по-малко вероятно”, смята Ема Лозанова.
Според психолозите, проблемът не е във ваканцията, а в нейното оползотворяване. И тук на помощ трябва да дойде училището, което в момента рязко се „отдръпва" в края на учебната година.
В министерството вече постъпват идеи за това, как може да бъде използвано времето, спечелено от лятната ваканция - както за екскурзии, така и за уроци на открито по повечето предмети, както е в Чехия и Словакия. За да има промяна на стогодишната традиция обаче, министерството иска да чуе мненията на всички страни.
„Поздравявам ви за идеята, слагайки начало на тази обществена дискусия - наистина се нуждаем от нея - и ако в обществото узрее идеята, ще я наложим”, обеща Асен Александров.