Отливът от автобусния транспорт в последно време прехвърли много пътници към железниците. В БДЖ обаче се готвят за стачка. Въпреки призива на транспортния министър Александър Цветков, от 10 март започва предупредителен протест, който само ден по-късно ще прерасне в безсрочна стачка.

БДЖ на практика е във фалит и компанията съществува само заради това, че се дотира от държавата със субсидии и със заеми от банки и международни финансови институции.

Един от кредиторите - Световната банка, настоява разходите за труд в двете компании - БДЖ и Железопътна инфраструктура да се свият с 30%, за да осигури ново финансиране за още няколко стотин милиона лева. Според синдикатите обаче това значи драстични съкращения на над 5 хиляди служители.

Министерството и БДЖ отговорят, че тук не става въпрос за истински съкращения. Голяма част от тези работници ще бъдат пренасочени към други фирми. Други ще се пенсионират или ще напуснат доброволно, като на тяхно място няма да се назначават нови.

Синдикатите обвиняват компанията, че заради заема към Световната банка и покупката на хубавите немски влакове през 2005 г., сега доходите на железничарите ще са замразени за няколко години.

Транспортният министър Александър Цветков изчисли обаче, че ако се стигне до стачка, всеки ден железниците ще губят половин милион лева. Министърът призова железничарите да не се поддават на спекулациите че предстоят масови съкращения.

10 март е последният възможен ден страните да се споразумеят без да се стигне до ефективни стачни действия, което ще засегне хиляди пътници. По последни данни в системата на БДЖ среднодневно се возят над 86 хиляди души.