В сигнал до „Тази сутрин" зрители ни писаха за поредица от инциденти свързани със стар вагон на гара "Подуяне". При тези инциденти трима тийнейджъри са получили досега тежки изгаряния от токов удар. Вагонът е на гарата от години, а жертвите могат да станат и повече, пишат зрителите ни.
Последните две години на този вагон стават четири инцидента. Последните ударени от ток оживяват. Свидетели на всеки такъв случай са работещите в близък магазин.
"Дечица се качват горе, хвърлят си камъчета, играят си. Тук на цистерната има стълби, по които могат да се качат, съвсем лесно", обясни Елеонора, работник в магазин.
"Миналата година имаше пак инцидент. Пак беше дете, което загина в последствие с 80% изгаряния. По-миналата година пак се беше случило така", разказва Илияна.
Последният оцелял от вагона-убиец е Краси. 21-годишното момче е с 30% изгаряния. Претърпява две операции, очаква го трета.
"Качих се горе, седяхме, говорехме си. По едно време усетих, че цялата ми лява страна гори и започнах да се гася. Боляха ме много краката и ръцете. Половината бях изгорял. Бях с още едно момче и едно момиче, на 18 и 17 години. Момчето от ударната вълна изпадна директно от вагона. Беше като на сън. Като се събудих, не знаех какво се е случило. Седяхме си, слизах надолу, после се качих пак горе. И все едно съм бил заспал за 2-3 минути. Паднал съм на рампата", разказва Красимир Гьошев.
Всяка седмица поне по веднъж работниците в магазина виждат групички деца, които са се запътили към смъртоносния вагон.
Тримата младежи, които бяха ударени от ток преди две седмици са на 21, 18 и 16 години. Най-малкият е ученик в близкото до гарата училище. Той не пожела да застане пред камера. В училището знаят за инцидента. За пръв път обаче чуват, че техни ученици имат навика да се разхождат в района на гарата.
"Разказа, че имали са навик често да гледат от високо светлините на града. При което младежът е станал, вдигнал е ръце нагоре и се е получила волтова дъга", обясни директорът на 23-то СОУ Нина Чанева.
От държавната компания "Железопътна инфраструктура" са наясно, че вагонът е причинил не един инцидент. По информация на компанията обаче инцидентите ставали не заради детска небрежност, а с цел кражба.
"Дори и да бъдат отрязани тези степенки, ако човек има желание да се качи на вагона, той не може да бъде спрян", заяви Стоян Стоянов, директор на поделение електроразпределение в НКЖИ. "Има инциденти. Те не са с деца. За тази година са два инцидента. За миналата година имаме също два инцидента на лица, които са попаднали под напрежение", допълни Стоян Стоянов.
След случая от 23-то училище обещаха, че ще разговарят с учениците от всички класове и с родителите. С пострадалият ученик ще работи психолог.
"Инфраструктурата, включително и вагоните, отговарят на редица стандарти, които са европейски. Вагоните, както и инфраструктурата, са по европейски стандарти. Тези вагони са в този вид, за да изпълняват своята дейност, своето предназначение за извършване на превозната дейност", обясниха от НКЖИ.
"Доколкото ми е известно те са на превозвача и са от тези неоперативни активи, които ще бъдат ликвидирани. Но все пак за това се изисква достатъчно време и организация, за да бъдат бракувани и ликвидирани. Те в момента като гаражни коловози се използват и очакват своето продаване и предаване на скрап", поясни Стоян Стоянов.
Токът на мястото също няма как да бъде спрян, тъй като мрежата е така секционирана, че да се упражнява транспортна дейност на другите коловози. И така за децата остава да бъдат информирани.