Правителството вече е готово с изчислението колко пари трябват, за да станат пътищата ни европейски. Правителството обяви днес амбициозната цел за един мандат да построи повече магистрали, отколкото за 35 години по времето на социализма.

В момента са изградени 421 километра магистрали, от които 250 километра - преди 89-а година. В момента в строеж са 177 километра магистрали. А за довършване остават 667 километра.

За да се навакса, правителството смята да привлече в пъти повече пари за прокарване на нови пътища и основен ремонт на стари. Ако преди кризата за това са давани малко над 300 милиона лева годишно, тази година бюджетът за пътища щял да е над 1 милиард.

В списъка на пътните приоритети на България до 2020 г. има седем магистрали, седем скоростни пътя, два нови моста над Дунав - при Оряхово и Силистра, и строителството на тунел под Шипка. За всички тях се търсят европейски пари.

„До средата на тази година ние ще знаем дали Хемус ще получи своя европейски шанс”, каза Росен Плевнелиев.

Вече е ясно, че до месеци магистрала "Люлин", която е само 19 километра, ще стане първата завършена магистрала у нас. По магистрали България е на последно място в Европа. Срокът това да се промени е 2020 година. „Ако направим тези прословути 1300 км на България магистрали - ние ще бъдем един средноевропейски играч”, каза Плевнелиев.

Кабинетът завиши целта си за строителство на магистрали. Сега обещанието е до края на мандата през 2013 година да бъдат построени 288 километра. Така правителството на Борисов щяло да задмине режима на Тодор Живков по строеж на магистрали. Има ли готовност обаче за всички тези проекти?

„Няма проекти, няма археология, няма отчуждения - нямаме, нямаме, нямаме. От друга гледна точка обаче имаме план и имаме много ясен ангажимент”, посочи строителният министър.

На фона обещанията министърът представи данни, според които лошото положение с настилката по републиканските пътища не помръдва от години. Според статистиката на пътната агенция 1/3 от асфалта е в лошо състояние, а само малко над 40 процента - в добро.

Към днешна дата изчисленията показват, че за "драматично" подобряване на състоянието на пътищата, ще трябват 5-6 милиарда евро. Понеже половината от тези пари е цената на магистралите Хемус, Струма, Черно море - за тях ще бъде направена специална държавна проектна компания. А с всичко друго ще се занимава Агенция "Пътна инфраструктура". Тези обещания под формата на стратегия със срокове и суми ще се гласува в парламента напролет.