Мащабната реформа в Спешна помощ предвижда стандарт, който да гарантира времето, в което линейката трябва да пристигне при спешните случаи – до 20 минути. Екипите няма да се бавят повече от 40 минути при всички останали. Повечето от повикванията ще се поемат от парамедици, заради недостига на кадри в системата. Изнесени екипи ще има на магистрали и в големите градове, а в извънредни ситуации ще се отзовават лекари от болниците. Намеренията на здравното министерство бяха обявени в началото на май. Какво се промени до момента?

Д-р Анелия Маждракова от Центъра за спешна помощ в София коментира, че жителите на София са се увеличили многократно, а Спешна помощ обслужва и околните села. Лекарите са по-малко отколкото преди – във всяка смяна работят около 20 екипа, като има изнесени филиали в Банкя и Нови Искър. Маждракова посочи още, че вече не работят неотложните звена в поликлиниките.

Лекарите не искат да работят в Спешна помощ

„Имаме много незаети бройки, хората не искат да работят, защото условията са тежки, ние сме навън – лятото на 40 градуса, зимата на минус 10. Някъде ни и бият”, каза д-р Маждракова. Тя отбеляза, че има и повиквания, които не изискват спешна медицинска намеса, но това няма как да бъде преценено предварително, тъй като вече няма диспечери с медицинско образование. По думите на Маждракова лекарите правят всичко възможно да отидат бързо на всички адреси.

Въвеждането на телефон 112 бави сигналите до 10-15 минути

Маждракова разказа дори за случай, в който пациент е починал, а сигналът стигнал до Спешния център след това. По случайност негови близки спрели линейка на улицата, тъй като инцидентът станал в заведение. Според Маждракова проблемът може би идва от недобра координация.

Д-р Димитър Ленков,  главен секретар на БЛС, обясни, че ако кол центъра в даден град не може да поеме обаждане, системата автоматично го прехвърля в друг град. А там диспечерите не познават добре улиците във всички градове.

Така се стига до абсурда, заради съвпадение на имена улици, линейка да бъде изпратена вместо в София - на адрес в Бургас - на улица "Доспат", но в морския град. Разминаването забавило оказването на медицинска помощ на нуждаещия се пациент с около 20-25 минути.

А разминаването може да бъде фатално за пациента

На въпрос не е ли по-добре спешните случаи да бъдат поемани от спешни звена на болниците и така пациентът да има по-добър достъп до лечебно заведение, Ивелина Георгиева, началник на отдел „Спешна медицинска помощ” в Министерство на здравеопазването, отговори, че с реформата пътят на пациента до болнично заведение ще бъде скъсен.

Спешната помощ се финансира и ще продължи да се финансира от държавата, независимо от здравноосигурителния статус на пациента, увери Георгиева. Броят на неосигурените в момента у нас е около 900 хиляди.

Тя поясни, че за Спешната помощ тази година са отделени 75 милиона, а догодина ще бъдат отпуснати още 10 милиона лева.

Стоян Граматиков, ръководител на Национална система 112, отрече думите на д-р Ленков да има прехвърляне на обаждания от един град в друг. Той обеща да бъде направена проверка на случая с линейката, изпратена на адрес в Бургас, вместо в София.