
Десетки билбордове по републиканските пътища и автомагистрали у нас са незаконни, установи проверка на bTV.
Докато в повечето страни членки на Европейския съюз големите рекламни съоръжения около пътищата вече са на изчезване или са разположени на десетки метри от пътното платно, в България те са в опасна близост.
Едва ли на някой не му е направило впечатление, че по българските магистрали рекламните билбордове са в пъти повече, отколкото указателните табели, докато в съседна Гърция например, както и в повечето от другите държави в ЕС, са вече рядкост. Основната причина е да не разсейват шофьорите и да не създават предпоставки за катастрофи. Освен това при евентуален пътен инцидент сблъсъкът с билборд може да доведе до много по-големи поражения.
На автомагистралите в Гърция рекламните билбордове са изключителна рядкост. Но дори и да ги има, те са разположени на десетки метри от пътното платно за по-голяма безопасност, докато у нас рекламните пана са разположени на по-малко от метър от пътното платно, което е незаконно.
Според разпоредбите рекламното съоръжение в целия си габарит трябва да отстои най-малко на 3 метра от ръба на пътната настилка. Екип на bTV измери няколко разстояние и се оказа, че съоръженията са на по-малко и от метър от платното.
Екипът попадна и на още по-груби нарушения
Според нормативната уредба на 600 метра преди тунелите на автомагистралите не трябва да има рекламни съоръжения и табели. Това законово изискване обаче не се спазва.
От Националната агенция "Пътна инфраструктура" признаха, че по родните магистрали и републикански пътища има много незаконни билбордове. Но не е ясно точно колко са. Оказва се, че големите рекламни билбордове не са и особено доходоносни за пътната агенция. По тарифата, определена в закона, годишните такси за поставяне на билборд на магистралата започват от 1000 и стигат до 1900 лева за паната над 20 квадратни метра. По първокласните пътища тарифата е от 400 до 1200 лева годишно.
От всички съоръжения по републиканската пътна мрежа събираме около 2,5 млн. лева на година, което според нас е недостатъчно, казват от агенцията. По груби сметки тези средства са достатъчни за рехабилитацията на около километър - два първокласен път.
