
Все повече българи проявяват интерес към биопродуктите. Въпреки това, родното производство значително изостава от вноса. Истински бум отчитат вносителите на биохрани за първите шест месеца на годината.
"Може да се каже, че тази година е първата година, в която се извършва реален пазар на сертифицирани, биологични сертифицирани продукти с откриването на специализирани магазини и обособяването на специализирани щандове в големите хипермаркети", обясни д-р Светла Николова.
Между 80 и 90% от произведеното у нас е за износ. Българските фирми са се концентрирали върху диворастящи плодове и билки, производство на мед и етерични култури.
Според плана за развитие на биоземеделието у нас до 2013 г. поне 3 на сто от предлаганата на пазара продукция трябва да е екологично чиста. Макар в чужбина вече да не са мода, а необходимост, биомагазините у нас все още са новина.
Цените са средно с 30% по-високи, отколкото в съседните магазини. Търговците обясняват надценката с това, че в биопроизводството не се използват опасни пестициди и антибиотици, има повече ръчен труд, реколтата зависи от природните капризи, а добивът е по-малък.
"Вкусовите качества на храната са коренно различни. Липсата на един куп подобрители и оцветители и подсладители и т.н. допринася за по-висока хранителност на самите храни, тонусът е по-висок, човек се чувства по-добре и знае, че не вреди сам на себе си", заяви Камен Кръстанов.
Все още знак за биопродукция поставят всички държави производителки, някои сертифициращи органи, дори частни компании.
От януари 2009 година ще се ориентираме значително по-лесно, защото ще има общ знак за Европейски съюз. Ще могат да ползват тези продукти, чиито съставки на 95% са био.
На практика знакът удостоверява, че производителят спазва строгите правила, а контролиращите органи го проверяват.