Ключови избори в Съединените щати. В средата на 4-годишния президентски мандат, днес американците избират цялата Камара на представителите, една трета от Сената и губернатори. По много оценки, това са най-необичайните избори по няколко причини – парите похарчени за тях, странните кандидати и появата на трети играч чаената партия, предаде кореспондентът ни в САЩ Ясен Дараков.

Кариера: политик - това са мръсните думи в кампания 2010. Американците открито мразят политиците във Вашингтон. Традиционно битката тук е за влияние между Демократическата партия на президента Барак Обама и Републиканците.    

Но настроенията анти Вашингтон създадоха така наречената „чаена партия". Пламенни родолюбци, те отричат голямата администрация, високите данъци и не искат властите да се бъркат в живота на хората и бизнеса. Най-ярък глас на това крайно дясно движение е бившата кандидатка за вицепрезидент на републиканците Сара Пейлин.     

„Ние ще може да вземем обратно държавата, да поставим правителството обратно на наша страна. Става въпрос за нас, народа и за ново управление - не за подкрепа на сегашното статукво", каза Сара Пейлин.

За тази кампания партиите и подкрепящите ги организации ще похарчат 4 милиарда щатски долара  - което е една трета от бюджета на България за тази година. Повечето от парите отиват за негативните реклами, пълни с обвинения и дори лъжи.  

В една от тях сенаторка от Калифорния е сравнена с балон, пълен с топъл въздух. В друга - политиците във Вашингтон са сравнени с деца, които се бият и разпиляват парите на данъкоплатците.

Освен странните реклами, в изборите участват и странни кандидати - например бивша президентка на федерацията по кеч...и дама, обвинена, че е практикувала като вещица. Ето за какво се борят всички: 37 от общо 100-те сенаторски места в Конгреса. Всичките 435 места в Камарата на представителите и 37 губернаторски поста.    

Почти е сигурно, че републиканците ще спечелят контрол в Камарата на представителите. Демократите се надяват да запазят контрол поне в Сената. Президентът Обама направи десетки предизборни посещения в опит да подкрепи кандидатите на своята партия.  Но ентусиазмът от преди 2 години е видимо намалял.     

Това, което избирателите се надяват Обама да чуе, а и не само той, са две неща – икономиката е проблем номер 1 и че искат по-ниски данъци и по-малка намеса в делата им.