От вчера вече можем да си купим билет за влак по интернет. Стоян Георгиев провери как точно става това. Оказва се, че в България не е нито лесно, нито бързо да си купиш онлайн билет.

За да си купите билет за български влак от интернет са необходими седем дни и разходка (при това реална, а не виртуална) до офис на пътническо бюро "Рила". Ако искате да си спестите разходката, ще трябва да платите допълнително 5 лева за куриерска доставка на билета и още един ден чакане. Чак след това може да вземете билета си в ръка и да се качите на влака.

Как се купува билет за БДЖ по интернет?

Първо се регистрирате в сайта на пътническо бюро „Рила". След това правите запитване за определена дестинация и дата. Странното е, че възможните часове на тръгване на влаковете в бланката не са посочени, така че трябва да потърсите подробности за това, което купувате на друго място.

След като изпратите запитването, трябва да изчакате два работни дни, за да ви отговорят дали може да се купи билет за желаната дестинация и за кой час. До този момент новата система, на практика не представлява нищо друго освен електронна поща, чрез която си кореспондирате със служител на БДЖ.

След като получите потвърждение, може да платите с кредитна или дебитна карта. След още един ден, в рамките на работното време трябва да отидете физически до някое от пътническите бюра „Рила". Такива има само в 12 града на България. Ако живеете в някой от тези градове и минете няколкодневната електронна процедура, може да отидете на гарата и да се качите на влака.  

"Предлагаме полуавтоматична услуга, което като оценка е вярно, защото на този етап не можем да прескочим участието на жив човек в тази технология. Да прецени какво пита клиентът, да прецени как и да му отговори по мейла... но това е първата крачка", обясни Николай Макавеев - ръководител отдел в пътническо бюро "Рила" към БДЖ.

Технологията тепърва ще се разработва докато заприлича на електронните гишета на железниците в останалите европейски страни. От БДЖ отрекоха информацията, разпространена вчера, че за системата са платени 30 000 лева. Наша проверка установи, че подобен сайт за разплащане онлайн струва около 800 лева.

"Тези 30 000 лева не знам откъде дойдоха. Зад тази разработка не стои никаква цена. Тази разработка е едно улеснение за клиента", каза Николай Макавеев.

Поне засега новата система за резервация на билети на БДЖ доказва, че онлайн пазаруването не винаги е по-бързо, по-лесно и по-евтино от купуването на билет от гише. С нетърпение очакваме следващите стъпки на БДЖ по пътя на държавната компания към 21 век.