
Вместо да бъдат дадени за скрап, старите влакове са превърнати в туристическа атракция.
Влакът е произведен през 1959 година. Бил е на австрийските железници и с него австрийците са обикаляли из България, за да поддържат локомотивите на българските железници.
"И след като изтича самият договор и сервизът си заминава, железниците закупуват този влак и първо е бил към държавен съвет, и с него са се возили охраната на държавните служители", каза Йордан Грънчарски.
Влакът е бил на УБО и с него са охранявали Тодор Живков при пътуванията му из страната. Днес в него се качиха испански туристи.
"Не познавах България, исках да се запозная с тази красива страна и от цялата програма най-много ме впечатли пътуването с този влак", разказва испанска туристка.
"В Испания също има такива влакове, но те са в категорията луксозни влакове, има ги в Андалусия", споделя друга туристка.
"В този влак се чувствам като дипломат, освен това ме върна към времето, когато бях студент и всеки ден пътувах до университета точно с такъв влак", разказва испански турист.
С навлизането на новите локомотиви влакът на охраната на Тодор Живков постепенно излиза от употреба и се превръща в музеен експонат.
"За времето си, когато е бил произведен, е бил супермодерен, това 1959 година производство и спирачките са като съвременните, дискови спирачки", добави още Грънчарски.
Притиснати от пазарните условия, БДЖ решава да заложи на най-ценното качество на такъв тип влакове, а именно това, че са стари.
"Мисля, че ние сме първите поне за България, които започнахме да ги използваме действително като функциониращи машини за реални пътувания с туристи", съобщи Виктория Бързашка.
Пътуването с един такъв влак съвсем съзнателно преследва ефекта да върне пътниците в миналото. Затова и името на влака не е случайно - това е "експрес носталгия".