Вратовръзката - продълговатото парче коприна, вискоза или полиестер, което дълго време беше доминиращ мъжки аксесоар, без да има някакво функционално предназначение, изглежда е към залеза си, предаде Асошиейтед прес.

След като в работната седмица петъците в офисите се наложиха като дни на спортното облекло, в календара все по-често се промъкват и такива понеделници и четвъртъци. Неотдавна американската асоциация на производителите на вратовръзки (Men's Dress Furnishings Association) взе решение да се разпусне. Това беше прието като потвърждение, че

вратовръзката вече е отживелица

Някои се притесниха, но други приемат факта като съвсем логичен. Във времето, когато кандидати за работа се явяват на интервю по джапанки, изчезването на вратовръзката изглежда съвсем правдоподобно. В крайна сметка масовото носене на вратовръзки вече е далече в миналото.

Снимките от Голямата депресия показват, че мъжете са си слагали вратовръзка дори преди да се наредят на опашка за безплатна супа. Пейките на бейзболните мачове в САЩ също са били пълни с мъже в костюми, дори в почивните дни. В годините след Втората световна война вратовръзката също е задължителен аксесоар.

Мъжете връзват парче плат около врата си от стотици години. Предшественикът на съвременната вратовръзка е проследен до началото на ХVІІ век, а в съвременния си вариант тя се утвърждава през 20-те години на ХІХ век. Явно е, че вратовръзката, която някога беше символ на мъжкия свят, вече няма такава роля. Въпреки това все

още е рано за нейния епитаф

Прогнози за смъртта на вратовръзката се правят от години. В средата на 90-те години Джани Версаче изложи възгледите си за мъжката мода в книгата "Мъже без връзки". Това беше сигурен признак накъде вървят нещата. Спортното облекло беше допуснато в офисите в петъците и лека-полека панталоните без ръб и ризите с отворена яка станаха приемливи за тази обстановка.

Компютърният бум пък изпълни офисите с безгрижни младежи на 20 години, които не виждат смисъл да стягат врата си с парче плат. Слуховете за смъртта на вратовръзката обаче приличат на прогнозите, че компютрите скоро ще направят хартията излишна. Изглежда правдоподобно, но още не е станало.

Няма спор, че производството на вратовръзки не носи предишните печалби. В началото на 70-те години, когато секторът е във възход, производителите само в САЩ продават от 200 млн. до 250 млн. броя годишно. Днес годишните продажби са спаднали на около 50 млн. Ако през 60-те години компаниите, произвеждащи вратовръзки в САЩ, са били 600, сега те са едва около 25.

Анкета на "Галъп" миналата година установи, че само 6% от мъжете носят вратовръзка на работа всеки ден, докато през 2002 г. те са били 10%. Повече от 2/3 от анкетираните са казали, че никога не носят вратовръзка, при 59% - преди пет години.

Разбира се, в някои среди вратовръзката още е задължителна. За адвокатите, застрахователите, финансистите тя продължава да е символ на професионализъм. Мнозина я приемат и за неразделна от официалното облекло. През последните 10-15 години обаче протоколът много се либерализира.

Вратовръзката обаче все още има своите почитатели. Някои се хвалят с колекциите си от стотици модели.

"Тя разкрива повече за собственика си, отколкото обувките - каза Ричард Арутуниан, пенсиониран производител на вратовръзки. - Тя показва дали мъжът иска да направи впечатление, или я носи по задължение. Важен е и начинът, по който е завързан възелът - по модата,  старателно или небрежно".   

"Изкушавам се да кажа "горката вратовръзка", толкова низвергната и мразена е тя", призна Кандис Корлет от консултантската фирма за стратегии за продажби на дребно WSL. Тя не вярва вратовръзката да се завърне в мъжкия гардероб. За нея това би било еквивалент на завръщането на чорапите при жените или на възхода на корсета.

БТА