Освен в София, в Пловдив също скоро ще се разделят с найлоновите торбички в търговската мрежа. Местната управа вече подготвя наредба за това.  

Причината да сменим найлоновите торбички е екологична. Експерти са изчислили, че макар и незначителни като обем, за да се разградят, им са необходими повече от 100 години.

„Тези торбички са голям бич за всеки индустриален град. Вие виждате - като духне малко по-голям вятър, дърветата в Пловдив заприличват на коледни елхи, но в негативния смисъл на думата”, каза кемтът Славчо Атанасов.

Една средна сергия на зеленчуков пазар в Пловдив например се зарежда с около 1000 торбички на седмица, като в зависимост от размера им, те струват между 1 и 4 стотинки. Алтернативните екоторби се очаква да бъдат поне с една стотинка по-скъпи.

Оказва се, че и потребителите нямат нищо против готвената промяна, въпреки че може да оскъпи малко продкуктите.

Алтернативата на найлоновите торбички на вид е съвсем като старите. Разликата е, че е по-мека, тъй като е произведена от царевична слама, която е напълно разградима. Наредбата за смяна на найлоновите торбички с екологични се очаква да влезе за гласуване в местния парламент още преди лятната му почивка. И след гратисен период около година и половина, от 2010 година да стане факт.

В Европа от години тече кампания за изхвърляне от употреба на найлоновите торбички.


Френските супермаркети предлагат екологични чанти. Но голямото предизвикателство пред французите е как да бъде заменен пластмасовия амбалаж на стоките.

Те започнаха да свикват с липсата на пластмасови торбички в много от магазините, след мощна кампания, която започна преди 4 години. В момента в разгара си е нова кампания, която трябва да ги научи как правилно да разделят отпадъците и най-важното - никога да не изхвърлят материали, които могат да бъдат рециклирани в найлонови торбички. Големите вериги от супермаркети предлагат на касите многократно по-големи чанти, които могат да бъдат използвани шест месеца, рециклирани и 100 процента екологични. Цената им варира от 70 евроцента до 2 евро.

Този екологичен жест обаче представлява капка в морето, както го определят от Асоциацията за защита на потребителите, защото найлоновите торбички представляват едва 2% от домакинските отпадъци. И ако супермаркетите настина водят екологична битка, сега трябва да помислят за останалите 98% и пластмасовия амбалаж на стоките.