Трите старопланински тунела при Петрохан, Троян и Шипка имат много голямо значение за транспортните връзки в страната, но те са големи проекти и изискват значителни финансови ресурси. Средствата, на които България има право като пълноправен член на Европейския съюз, се отнасят само за определени проекти, които могат да се реализират с външно финансиране.
Това обясни по време на парламентарния контрол днес министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков на въпрос за предприетите от ведомството действия за изграждането на тунелите.
"Това са пътни участъци, които трябва да отговарят на определени условия, а именно - изграждане на нови и рехабилитация на съществуващи магистрали и първокласни пътища от национално и европейско значение, които са част от трансевропейската пътна мрежа и изграждане на пътна мрежа в страната, свързваща ни с основните пътни мрежи на съседните страни. Тунелите са много важни за създаването на удобна връзка между Северна и Южна България" отбеляза депутатът Лъчезар Тошев.
Той припомни още, че тунелът при Петрохан е част от трансевропейски коридор 4 от Видин за Солун и е стратегически проект за България. "Тунелът при Троян ще свърже железопътната инфраструктура на Северна и Южна България и ще я направи удобна, а този при Шипка ще бъде много удобен през зимата, ще намали значително разходите и ще повиши ефективността на тази връзка", коментира народният представител.
Според министър Цветков тунелът при Петрохан не попада в изброените категории пътища и затова не може да бъде финансиран по Оперативна програма "Транспорт".
"Идеята за изграждане на жп тунел при Троян по направлението Троян-Христо Даново датира от повече от сто години. За съжаление обаче направлението Троян-Карлово не попада в обхвата на трансевропейската транспортна мрежа и в настоящия момент не съществува възможност да бъде финансирана от еврепйските структурни и кохезионни фондове", обясни министър Цветков.
От трите проекта единствено тунелът под Шипка отговаря на европейските изисквания за финансиране, защото е част от коридор 9 - "Букурещ-Русе-Димитровград-Александрополис". Изграждането на този коридор е формулирано като приоритет 3 в Стратегията за развитие на транспортната система на България за периода до 2020 година.
"Дължината на проекта е 10, 8 км. Прогнозната стойност е за 120 млн. евро и предстои анализ за финансиране чрез включване в ОП "Транстпрот" през следващия програмен период. Ако това не е възможно, финасирането ще стане чрез отдаване на концесия", каза още министър Цветков.
