
След трагедията с влака София - Кардам, bTV, вестник "24 часа" и Дарик радио поканиха депутати и министри да се качат във влака от София до Червен Бряг. След пътуването се проведе дискусия в Червен бряг за това какво спешно трябва да се промени в правилата на железницата и в законите на държавата.
Средствата за охрана на гарите и влаковете трябва да се поемат от държавата. В момента в Национална компания "Железопътна инфраструктура" и БДЖ плащат общо по 10 млн. лева по договор с МВР, съобщи министърът на транспорта Петър Мутафчиев по време на дискусията.
По думите му в 100% от влаковете трябва да има представители на транспортна полиция и средствата за това да бъдат поети от държавата, тъй като е неин ангажимент да охранява публично-частната си собственост, както и влаковете си.
Министърът на транспорта бе категоричен, че не бива да се допуска компромис с пушенето във влаковете, въпреки че едно от направените предложения по време на дискусията бе да се разреши пушенето в един от вагоните – например в бюфета. Според министъра ако се направи изключение веднъж, правилото няма да се спазва от никой.
Заключването на вагоните трябва да става автоматично – около това становище се обединиха всички участници в дискусията. Обсъдена бе идеята и за преминаване на всеки шест месеца на тренажор за бърза реакция от страна на шафнерите. Симеон Ананиев, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация", каза, че този аспект досега не е обсъждан. Машинистите задължително трябва да отговарят на определени условия в квалификацията си, за да могат да управляват европейски влакове.
Трябва да се разпишат допълнителни правила за безопасност на жп превозите, като това трябва да стане с помощта на пожарната, полицията и Гражданска защита, бе един от основните изводи от дискусията. До края на годината тези правила трябва да бъдат разписани.
Една от идеите, които беше обсъдена за обновлението на железниците, бе от годишния излишък в бюджета да бъдат отделени посочените от министъра средства в следващите пет години, за да могат влаковете да достигнат проектната средна скорост от 130 км в час. В момента средната скорост е около 87 километра в час.
Депутатът Светослав Спасов от БНД постави въпроса за възможностите за евакуация от вагоните. Христо Монов, изпълнителен директор на БДЖ, обясни, че в момента няма светещи табла с надпис "изход" във вагоните. При закупуването на новия подвижен състав обаче това ще е задължително условие.
Ананиев обясни, че всяко нововъведение в използваните вече вагони трябва да се синхронизира с европейската агенция – независимо дали е съвсем малко. Има идея да се разработят инструкции, подобни на тези в авиацията, с брошури, на които да бъдат оказани правила за безопасност и възможните пътища за изход.
Николай Камов – независим депутат, постави въпроса защо министър Петър Мутафчиев не си е подал оставката веднага след инцидента с бързия влак София – Кардам. Мутафчиев бе категоричен, че е поставил оставката си пред премиера Сергей Станишев веднага. Освен това след излизането на резултатите от проверката, той е препотвърдил оставката си.
32,30% от потребителите на bTV.bg
не биха използвали услугите на БДЖ заради лошите условия, показват данните от анкета в сайта, озаглавена "Ще продължите ли да пътувате с БДЖ?".
22,73% (от общо 2604 гласували) никога не са ползвали този вид транспорт. Все пак според 20,55% БДЖ е най-сигурният транспорт и ще продължат да ползват услугите на държавните железници. Едва 5,57% се страхуват от инциденти.