След трагедията с влака София - Кардам, bTV, вестник "24 часа" и Дарик радио поканиха депутати и министри да се качат във влака от София до Червен Бряг. След пътуването се проведе дискусия в Червен бряг за това какво спешно трябва да се промени в правилата на железницата и в законите на държавата.

Средствата за охрана на гарите и влаковете трябва да се поемат от държавата. В момента в Национална компания "Железопътна инфраструктура" и БДЖ плащат общо по 10 млн. лева по договор с МВР, съобщи министърът на транспорта Петър Мутафчиев по време на дискусията.

По думите му в 100% от влаковете трябва да има представители на транспортна полиция и средствата за това да бъдат поети от държавата, тъй като е неин ангажимент да охранява публично-частната си собственост, както и влаковете си.

Министърът на транспорта бе категоричен, че не бива да се допуска компромис с пушенето във влаковете, въпреки че едно от направените предложения по време на дискусията бе да се разреши пушенето в един от вагоните – например в бюфета. Според министъра ако се направи изключение веднъж, правилото няма да се спазва от никой.

Заключването на вагоните трябва да става автоматично – около това становище се обединиха всички участници в дискусията. Обсъдена бе идеята и за преминаване на всеки шест месеца на тренажор за бърза реакция от страна на шафнерите. Симеон Ананиев, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация", каза, че този аспект досега не е обсъждан. Машинистите задължително трябва да отговарят на определени условия в квалификацията си, за да могат да управляват европейски влакове.

Трябва да се разпишат допълнителни правила за безопасност на жп превозите, като това трябва да стане с помощта на пожарната, полицията и Гражданска защита, бе един от основните изводи от дискусията. До края на годината тези правила трябва да бъдат разписани.

По 500 милиона лева инвестиции годишно в продължение на период от пет години са необходими за цялостното обновление на българските железници, каза министър Мутафчиев. Приета е програма за стабилизиране на БДЖ до 2017 г., като за нейното осъществяване е взет облигационен заем в размер на 120 милиона лева, добави министърът. Според него субсидията за дружеството е увеличена с 40 на сто спрямо предишни години и миналата година е достигнала 100 милиона лева.

Една от идеите, които беше обсъдена за обновлението на железниците, бе от годишния излишък в бюджета да бъдат отделени посочените от министъра средства в следващите пет години, за да могат влаковете да достигнат проектната средна скорост от 130 км в час. В момента средната скорост е около 87 километра в час.

Депутатът Светослав Спасов от БНД постави въпроса за възможностите за евакуация от вагоните. Христо Монов, изпълнителен директор на БДЖ, обясни, че в момента няма светещи табла с надпис "изход" във вагоните. При закупуването на новия подвижен състав обаче това ще е задължително условие.

Ананиев обясни, че всяко нововъведение в използваните вече вагони трябва да се синхронизира с европейската агенция – независимо дали е съвсем малко. Има идея да се разработят инструкции, подобни на тези в авиацията, с брошури, на които да бъдат оказани правила за безопасност и възможните пътища за изход.

Николай Камов – независим депутат, постави въпроса защо министър Петър Мутафчиев не си е подал оставката веднага след инцидента с бързия влак София – Кардам. Мутафчиев бе категоричен, че е поставил оставката си пред премиера Сергей Станишев веднага. Освен това след излизането на резултатите от проверката, той е препотвърдил оставката си.

32,30% от потребителите на bTV.bg

не биха използвали услугите на БДЖ заради лошите условия, показват данните от анкета в сайта, озаглавена "Ще продължите ли да пътувате с БДЖ?".

22,73% (от общо 2604 гласували) никога не са ползвали този вид транспорт. Все пак според 20,55% БДЖ е най-сигурният транспорт и ще продължат да ползват услугите на държавните железници. Едва 5,57% се страхуват от инциденти.