Премиерът Сергей Станишев предприе вчера извънреден опит да осветли максимално конфликта на интереси по високите етажи на властта. Той нареди министрите, техните заместници, шефовете на агенции и членовете на политическите кабинети да попълват три вида декларации - за несъвместимости за заемане на определена длъжност, за обявяване на интереси и за конфликт на интереси. В момента този най-висш ешалон на властта не попада в обхавата на закона за държавания служител, по който се декларира конфликт на интереси. Той е длъжен да обявява евентуален конфликт на интереси по Етичния кодекс, приет от кабинета, но там изискванията са описани най-общо, няма предвидени наказания, нито пък орган, който да контролира истинността на информацията в декларациите. Идеята на Станишев е да запълни всички тези празноти - най-напред със своята заповед, а после и със специален закон за конфликта на интереси.

*   *   *
"Търсят второ огнище на пожара във влака", информира "Монитор". Разследващите проверяват останките от влака София-Кардам за второ огнище на пожара. Според специалисти има основание да се смята, че в двата вагона са възникнали две огнища на пожар. Това потвърди и експертът по сигурността Славчо Велков. Версията за терористичен акт при пожара във влака София-Кардам в нощта на 28 февруари не бива да бъде отхвърляна, заяви Велков. "В днешно време терористите избират нетрадиционни средства и търсят повече публичната реакция, а не удар по икономиката. В 90% от случаите на терористичен акт извършителите обикновено поемат отговорност. Версията за атентат не е приоритетна спрямо другите, работи се по всички", каза
експертът.

"Във влака е имало вторичен слаб гърмеж", потвърждава в интервю за "24 часа" министърът на транспорта Петър Мутафчиев. Той благодари на политическите сили, които не използваха трагичния инцидент за политически популизъм. "Работещите в "Железопътна инфраструктура" и мениджърският екип понесоха немалко упреци от обществото. Трябва да създадем по-нормална обстановка за работа на тези над 30 хил. души в железницата, защото рискуваме да изпаднем в тежка ситуация. Убеден съм, че всеки един от нас ще поеме отговорността си за този тежък инцидент. Но е важно да се разкрие истината за него." "Това не е типичен железопътен инцидент", казва пред "Монитор" министър Мутафчиев, а в интервюто за "Стандарт" уточнява - "Чул се е гърмеж и вагонът е пламнал".

"Не пускат с ракия във влака", отбелязва на първа страница "24 часа". Пушенето във влаковете ще бъде забранено, а багажът на пътниците ще се проверява за спиртни напитки. Това са част от мерките след трагедията с влака убиец, обявени вчера от министъра на транспорта Петър Мутафчиев. Той е поискал от БДЖ да съгласуват със службите по сигурността система за контрол какво носят в чантите си пътниците. Обемистите багажи ще бъдат проверявани от служителите на железниците и Транспортна полиция. Вино можело да се пренася, но високоградусни напитки като ракия, които са леснозапалими - не. Нарушителите ще се глобяват.

*   *   *
"Царят: Не слушайте ренегатите за смъртта на НДСВ", е заглавие в "24 часа". Слуховете за преждевременната смърт на НДСВ не са верни, както и твърденията, че партията е "изоставила либералния си характер, който някои от ренегатите се опитват да придадат в нашите среди като оправдание за липсата от тях на някаква политическа програма или политически идеи". Това каза вчера лидерът на НДСВ Симеон Сакскобургготски на третата среща на партията и фондация "Фридрих Науман" с жълти общинари от Южна България. Според Симеон НДСВ е гарант за "балансираната либерална политика на тройната коалиция". Друго определение, което даде за партията си, бе: "стабилен центристки субект", от който днес обществото ни се нуждае повече отвсякога.

*   *   *
"Прокуратура БТ", е коментарът в "Сега". Припомня се, че в средата на май 2007 г. прокуратурата и МВР направиха шумна акция в централния офис на Христо Лачев. Прокуратурата обяви, че се е натъкнала на "шокиращи неща". Последва дълго затишие - до сряда вечер. Защо точно тогава? Ами защото за порадан път се заговори за приватизация на холдинга. При това след решение на тримата лидери на коалицията. Затова е странно, че отново се влиза в познатата схема. Досега тя бе използвана "Булгартабак" да не бъде приватизиран. Години наред сценарият е един и същ - вадят се списъци в парламената на фирми-дистрибутори и твърдения за свързани с тях политици, правят се обиски, стигало се е и до съд. Парадоксалното е, че този път уж политическите и икономическите лобита си бяха стиснали рацете за приватизацията, но очевидно някой от играчите иска да вземе преднина. С помощта на прокуратурата.

"Почти 1 милиард е бюджетът на София", посочва "24 часа". 893 млн. лв. ще бъде бюджетът на София за 2008 г., стана ясно вчера, след като той бе приет от Столичния общински съвет. След продължили близо два часа дискусии между съветниците бюджетът беше подкрепен с 39 гласа на общинарите от ГЕРБ, СДС, НДСВ, и "Атака". "Против" гласуваха 16 представители на БСП и ДСБ. Кметът Бойко Борисов обяви, че очаква бюджетът да бъде преизпълнен и дори да надмине един милиард лева. Той обеща старание в изразходването на средствата, особено за детски градини и пътища.

"25% по-висок данък за всички автомобили", отбелязва "Монитор". Данък автомобили в София ще скочи с 25 на сто за всички коли. Така столичани ще трябва да плащат между 5 и 30 лв. повече за превозните си средства. Това реши градският парламент вчера, като прие поправка в Наредбата за местните данъци.

*   *   *
"Европа - прекрасната идея", е специална публикация в "Монитор", чийто автор е лидерът на НДСВ Симеон Сакскобургготски. В нея се казва: "Иска ми се да вярвам, че след една година в ЕС ние сме станали по-зрели, че освен националните теми, нас ни вълнуват и общоевропейските. Защото достойното членство в ЕС предполага максимално вписване, максимална солидарност. ЕС показва, че е осъзнал, че Европа е на гражданите и те са тези, които трябва да диктуват дневния й ред. Лично аз вярвам в оптимистичния сценарий. И знам, че българските граждани ще са сред тези, които ще работят за бъдещето на Европа, така, както никога не се отказаха и от нейното минало, от нейното наследство, от нейните ценности и превърнаха европейската идея в своя национална кауза."