
Повод за разногласията беше предложеният от мнозинството втори вариант на решение, според който предмет на дейност на комисията е да проучи правната уредба, свързана със системата за безопасност в железопътния транспорт и да набележи необходимите законови промени, които да предложи на парламента.
Според Иван Иванов от ДСБ, БСП предлага коренно различен текст от този, който е разглеждан по-рано днес.
Светослав Спасов /ПГ на БНД/ допълни, че предложението на опозицията е било временната анкетна комисия да проучи причините и условията за инцидента във влака София-Кардам на 28 февруари. Надяваме се, че с предложението на БСП за промяна на предмета на дейността на комисията, не се цели прикриването на причините за инцидента, коментира той.
За да се предложат промени в нормативната уредба, трябва да се знаят причините за инцидента, поясни Иван Иванов. Според Димитър Йорданов от ОДС, управляващите се опитват да избягат от създаването на анкетна комисия. По думите му, целта на всяка подобна комисия е да проучва конкретни неща, а не закони и наредби. Йорданов добави, че представителите на опозицията се колебаят дали да участват в комисията, ако бъде приет вариантът на БСП.
Спорен момент в консултациите беше и съставът на комисията. Предложението на опозицията е тя да бъде на паритетен принцип от 17 народни представители. Вторият вариант предвижда комисията да се състои от 14 депутати според парламентарното представителство.
Отказът да се създаде комисия на паритетен принцип означава, че управляващото мнозинство иска да блокира всяко решение, което ще достигне до причините за инцидента, заяви Иван Иванов. Начинът, по който управляващите упорито бягат от създаването на комисията на паритетен принцип показва, че те се опасяват, че причините могат да са свързани с неизпълнението на разпоредби за безопасност на пътниците и от необходимостта да се поеме отговорност от политическото ръководство на министерството на транспорта, допълни той.
Заместник-председателят на парламентарната комисия по транспорт Радослав Илиевски обясни, че няма промяна в позицията на мнозинството, а с новата редакция на решението се разширява обхватът на дейност на комисията.
Той увери, че идеята е с работата си комисията да допринесе за подобряване организацията и условията в железниците. Изясняването на причините за трагичния инцидент във влака София-Кардам също щяло да бъде във фокуса на вниманието на комисията. Консултациите между политическите сили продължават и утре.