Министерството на транспорта започна да проверява в какво състояние са училищните автобуси в страната. Проверките ще бъдат извършвани съвместно от инспекторите на "Автомобилната администрация" и на Министерството на образованието в рамките на два месеца.

През първия етап на кампанията, която започна в началото на годината, бяха проверени над 1200 автобуса, превозващи ученици.

Бяха констатирани над сто нарушения. Всеки десети автобус е бил технически неизправен и спрян от движение.

Каква е ситуацията в Търговище?

Стари и амортизирани автобуси извозват учениците по селата в Търговищко. Новите жълти рейсове в региона не достигат, заради което децата пътуват с опасните возила. Основното училище в село Камбурово събира ученици от 12 съседни села. За превозването им са нужни три автобуса, а учебното заведение има само един. Останалите деца пътуват с частен рейс. Възрастта му е повече от 30 години.

"Плачевно е състоянието според мен. Притеснително е в такива автобуси да се превозват деца. Тези населени места, от които ние возим деца, много е труден теренът. Би трябвало много по-здрави автобуси даже”, заяви кметът на село Камбурово Юбейдет Исмаилов.

Същите автобуси пътуват към още 10 училища в региона. През зимата, когато падне сняг, класните стаи там остават празни, защото никой родител не иска да пусне детето си да се качи в старите рейсове. Въпреки че по документи са изрядни, всеки се съмнява в тяхната техническа изправност.

"Би трябвало вече да се изкарат от линия, да не се чака да стане някаква беля, след това да търсим пътища. Направо да се спрат”, коментира кметът на Камбурово.

С началото на новата учебна година започва масова инспекция на училищните автобуси.

"ДАИ ще ги проверява за техническа изправност, за наличие на тахографи, а ние ще ги проверяваме дали децата са инструктирани, дали има придружаващ учител или възпитател с тях, дали не надвишават допустимия брой деца, които трябва да се возят”, каза Невяна Захариева, началник на Регионален инспекторат по образованието Търговище.

При такива проверки обаче превозвачите използват различни трикове, за да избегнат санкции. Например, докато върви инспекцията, старите автобуси се скриват и по същата линия се пускат по-нови. После децата пак пътуват с возилата антики.