Два са опитите за кражба на мощите на Св. Йоан Кръстител. За разлика от първия, вторият се е оказал успешен. Това стана ясно от думите на отец Евгений Янакиев от Сливенската епархия. В предаването „Тази сутрин” той обясни, че на втория ден след полагането на ценната реликва в църквата "Свети Димитър" единият от печатите е бил нарушен, но не уточни какъв е той. Духовникът призна, че е трябвало още тогава да се помисли за по-сериозна охрана.

Вчера стана ясно, че част от бедрото на светеца е изчезнало седмица по-рано. Отец Евгений обясни, че църквата не е съобщила веднага за кражбата, тъй като божиите хора се надявали, че крадецът ще се вразуми и ще върне ценната реликва.

Заради пазеното в тайна повече от седмица престъпление, разследването е затруднено, съобщиха от полицията в Сливен.

От сливенския храм „Св. Димитър”, в който светинята беше изложена за поклонение, признаха, че имат вина, защото не са засилили охраната.

Сред първите разпитани е клисарката Милка, която по време на кражбата е била дежурна в църквата. Бивш църковен настоятел на църквата твърди, че вина имат и служителите й.

И според откривателя на реликвата, охраната й е била подценена.

„Аз съм силно смутен от неглижирането не на сливенския митрополит дядо Йоаникий, Негово високо преосвещенство, а на свещениците, които знаят как се съхранява в Созопол, а те са ги поставили образно ще кажа на една масичка,” коментира Казимир Попконстантинов.

„Може би има в нас вина, за това че са взети, може би трябваше да има по-солидна охрана, но кой може да предположи, че това ще се случи,” сподели отец Евгени Янакиев.

Според свещеници кражбата е дело на отчаян човек и не е с цел продажба, защото е взета само частица от мощите.

„Имаме СОТ, но ако някой реши да направи нещо подобно, е много трудно да бъде спрян. Знаете, че се ограбват банки, които са много по-защитени. Има вина и в нас, че са откраднати мощите. Може би трябваше да има по-солидна охрана”, заяви отец Евгений.

Според него има три вида хора, които биха направили подобно престъпление. Първият е "християнин", който е взел костта за себе си с идеята, че тя ще му помага. Другият - човек, който иска да продаде частица от мощите за собствена финансова облага. Третият е „болен човек със сатанински виждания”, който ще прави ритуали над открадната реликва.

Отец Евгений обясни, че има само три случая на кражба на мощи на светци в историята на църквата. През 1792 г. е взет пръст на Св. Иван Рилски. Другите два случая са с мощите на Св. Димитрий Ростовски.

Отецът не коментира дали крадецът ще бъде анатемосан от църквата, като обясни, че това може да направи само митрополитът. Той все пак призна, че ще се използва епитимията наложена от Цариградската патриаршия през 1792 г. след посегателството над мощите на Св. Иван Рилски. В нея се описва какво се случва с тези, които правят „подобни страшни неща”. Тя ще бъде разпространена във всички храмове в Сливен.

Снимка: БГНЕС

Директорът на Националния исторически музей Божидар Димитров разясни, че на 19 места по света има мощи, за които се твърди, че са на Св. Йоан Кръстител. Всички те обаче били без необходимите доказателства. Само тези, намерени в България били с надпис с името на светеца. Ценната реликва била изследвана в Оксфорд, от където са потвърдили, че това са кости на човек, живял около 30-60 година след Христа.

От сливенската полиция съобщиха, че разследването по случая е затруднено заради пазената повече от седмица тайна за кражбата.