Портрет на друга жена се крие под образа на Мона Лиза в прочутата картина, твърди френски учен, който е използвал технология за отразяване на светлината, за да направи разкритието си.

Паскал Кот обяви, че е посветил повече от 10 години в анализиране на картината и е сигурен, че по-ранен портрет на друга жена е скрит под повърхността на най-известната творба на италианския художник Леонардо да Винчи.

Другата жена е седнала в същата поза като Мона Лиза, но по нейния портрет няма и следа от енигматичната усмивка на Джокондата, която интригува любителите на изкуството от повече от 500 години.

От Лувъра в Париж, където е изложена картината, отказаха да коментират твърденията на Кот.

Те са противоречиви и разделиха мненията на експертите по творчеството на Леонардо да Винчи, отбелязва Би Би Си.

Според някои е съвсем обичайно един художник да е прерисувал платно, ако даден клиент, който му е платил, е поискал промени. Така че не е изненадващо под Мона Лиза да е имало друг портрет.

Снимка: БГНЕС

Мона Лиза е била обект на няколко научни изследвания в продължение на повече от половин век.

Сега обаче Кот твърди, че неговата технология може да разкрие картината в по-голяма дълбочина. „Можем да анализираме точно какво се случва в отделните пластове на боята и да обелим като лук всички нейни слоеве. Можем да възстановим цялата хронология по създаването на творбата”, убеден е ученият.

Смята се, че Леонардо е работил над картината в периода между 1503 и 1517 г., докато е бил във Флоренция, а по-късно и във Франция. От дълго време се води дебат за самоличността на Мона Лиза. От векове се приема, че тя е Лиза Герардини, съпругата на флорентински търговец на коприна.  Сега обаче Кот е на мнение, че разкритията му оспорват тази теория.

Той вярва, че именно образът под повърхността на картината е истинската Лиза, а портретът, получил името Мона Лиза, е на друга жена. „Резултатите разбиват много митове и променят виждането ни за шедьовъра на Леонардо завинаги”, сигурен е Кот.

Специалисти по изкуството обаче намират тази идея на френския учен за несъстоятелна.

Професорът по история на изкуството в Оксфордския университет Мартин Кемп  признава, че изследването на Кот е оригинално и представлява интерес за научната общност, но е твърдо убеден, че Мона Лиза е Лиза.