Учени от университета „Станфорд” в Калифорния създадоха подобрена версия на стандартната желязно-никелова акумулаторна батерия, изобретена през 1902 г. от сър Томас Едисон и Валдемар Юнгнер, съобщава АФП, като се позовава на публикация в научното издание „Nature Communications”.

Новата версия на батерията се зарежда само за две минути и половина за разлика от старата, чието зареждане отнема часове. Всичката енергия в обновената батерия може да се освободи само за 30 секунди.

Поради тези свойства, учените се надяват, че батериите най-после ще могат да бъдат използвани по първоначалното си предназначение, захранването на електрически коли.

Първите желязно-никелови батерии били лансирани с тази цел още през 20-те години на миналия век, но не набрали популярност, тъй като зареждането им отнемало дълго време и им липсвала мощността на петролните и дизеловите двигатели.

Батериите били широко използвани за резервен източник за енергия в железопътната и миньорската индустрия до края на 1970-те. Днес малък брой компании ги произвеждат с цел съхраняване на енергията, произведена от вятърни генератори и соларни панели.

Подобрената проводимост на обновените желязно-никелови акумулатори се дължи на въглеродни нанотръби и графен. Прототипът, разработен от екипа в Станфорд, притежава 1000 пъти повече енергийна плътност от „старите” батерии.

Научният ръководител на проекта Хайлианг Уанг твърди, че това все още не е достатъчно, за да захрани електрически автомобил.

„Въпреки това акумулаторът може да съдейства на литиево-йонните батерии, като усили мощността им и позволи на колата да ускори по-бързо,” добавя Уанг.

Единственият за момента недостатък на новите батерии е, че след 800 зареждания губят 20% от заряда си.