Харвард, Станфорд, МИТ и други топ университети предлагат най-популярните си курсове онлайн без заплащане, давайки шанс на всеки с интернет връзка да се учи от световноизвестни учени и академици, без да напуска дома си, съобщава „Хъфингтън Поуст”.

Много висши учебни заведения предлагаха онлайн обучение и преди, но за пръв път сред тях попадат и най-елитните университети, което е крайъгълен камък в развитието на дигиталното учене, коментира електронното издание.

Т. нар. МООК – масивни отворени онлайн курсове – ще помогнат на висшето образование във времена на свити бюджети, повишени разходи за университетите и недоволства срещу високите такси за студенти.

Освен това ще бъде разширен достъпът до образование на високо ниво, което може да задвижи технологичните иновации и икономическия растеж. „Това има потенциала да служи на много, стотици хиляди студенти по начин, по който ние не можем днес”, твърди председателят на Американския съвет по образованието Моли Корбът Броуд.

154 000 студенти от над 160 страни са се записали за първия онлайн курс на Масачузетския институт по технологиите през пролетта – Вериги и електроника. Само 7 100 от тях са го изкарали, но все пак това е много повече от капацитета на зала за лекции, коментира Хъфингтън Поуст.

Миналия месец 12 главни изследователски университета съобщиха, че ще предлагат курсове чрез онлайн платформата Coursera, присъединявайки се към Станфорд и Принстън, както и университетите в Пенсилвания и Вирджиния. Тази платформа ще предлага 116 предмета от 16 университета. До момента записаните са над 900 000.

Харвард и Масачузетският технологичен институт са вложили 60 млн. долара в създаването на уеб портала edX. Студентите не получават академични кредити за електронното обучение, но това явно не спира огромния наплив от желаещи.

Университетът във Вашингтон и този в Хелзинки твърдят, че ще предлагат кредити за своите курсове. Онлайн курсовете включват интерактивни технологии и качествена учебна програма, за да не изостават от предметите, преподавани в комплексите на учебните заведения.

Интернет обучението привлича предимно по-възрастни служители, които искат да подобрят знанията и уменията си, но нямат време или пари, за да посещават лекции в университетите.

И все пак интернет преподаването е противоречиво, защото има вероятност то да попречи на доходите на университетите, точно както онлайн медиите направиха с периодичния печат, коментират наблюдатели.

Освен това е много трудно да бъде установено дали студентът преписва на изпити. Заради това от Coursera обмислят вариант за генериране на приходи чрез таксуване на студентите за сертификати и работодателите за възможността да откриват топ студенти.