Британският „Гардиън” по стъпките на АМ „Струма” и плановете за строеж през Кресненското дефиле – в подробен материал, вестникът проследява всички интереси в строежа на аутобана.

„Проектът за магистрала, който ще свърже Германия с Гърция, е смятан за изключително важен за туризма, търговията и транспорта. Поради тази причина Европейския съюз предлага да насочи общо 673 милиона евро към този проект до 2020 година”, пишат от вестника.

Кресненското дефиле е описано като зашеметяващо с богато разнообразие на флора и фауна. „Почти 18 километровата отсечка в Кресненското дефиле е важен маршрут за миграцията на мечки, вълци и чакали”, посочват още „Гардиън”.

От изданието посочват, че по ирония на съдбата ЕС е финансирала и програма за рекултивация на Кресненското дефиле с животински видове. Поради тази причина предлагат да осигурят 1 млрд. евро за строеж на пътя с условие, че той бъде изграден изцяло под земята.

„Експерти от българска страна поясниха пред „Гардиън”, че това е невъзможно и в момента се изготвят нов алтернативен маршрут”, пишат от вестника. По думите им до два месеца ще публикуван документ, в който се обяснява защо не може да бъде построен тунел през дефилето. „Там ще пише, че мястото е застрашено от земетресения и има високо съдържание на уран в почвата”.

На този етап обаче има официална информация само за земетръсния риск, като част от изнесените факти са оспорвани.

Цитирана е и регионалният министър Лиляна Павлова, която обяснява, че през дефилето е единственият възможен вариант за магистралата, защото строителството през планините от двете страни би било изключително скъпо.

Снимка: БГНЕС

Местните хора смятат, че ако новата магистрала преминава през дефилето, това ще доведе до криза на цялата област и ще унищожи и малкото останал поминък.

Според един от кметовете в региона, Николай Георгиев, най-голям интерес към тази магистрала има Камарата на строителите в България. „Организацията е много силна, защото представлява едни от най-богатите хора в страната, които се занимават с инфраструктурни промени”, допълва Георгиев.

Според местни природозащитници изграждането на път през дефилето би застрашило животинските и растителни видове, може да доведе до свлачища и наводнения.

"Гардиън" цитира и представители на ЕК, според които строителството на надземен път може да има краткотрайни ползи, но те са по-малки от вредите, които ще бъдат нанесени на природата.

„Въпреки тези заплахи правителството е започнало да строи магистралата от двете страни на Кресненското дефиле с цел да се съедини по средата”, пишат „Гардиън”.