Изненадващата френска военна намеса в северната част на Мали срещу въоръжените ислямисти, замесени в доходоносния трафик на наркотици през Западна Африка, е нарушила напълно трафика на кокаин към Европа, но контрабандистите вече намират алтернативни маршрути, коментира АФП.

Бившата колониална сила изпрати войниците и изтребителите си преди точно два месеца, за да елиминират свързани с терористичната мрежа „Ал Кайда” групировки, които контролираха северните части на Мали от десет месеца преди това и заплашваха да продължат експанзията си на юг.

Мрежата от радикални ислямисти в севера на Мали се финансира предимно с отвличания на западни граждани, но също така и налагайки такси на контрабандистите, които прекарват наркотици от Латинска Америка, за да захранват вечно-растящия пазар в Европа.

Бедността и липсата на контрол върху огромната пустиня са превърнали региона в идеалното място за трафикантите.

Обикновено наркотиците пристигат с кораби в Гвинейския залив или са доставени по въздушен път от Венецуела, в Мавритания и Мали, където се складират и в последствие прекарани през Средиземно море.

Този път се нарича „Магистрала №10”, на 10-ия паралел, географската ширина на която се намират Колумбия и Венецуела от едната страна, и Гвинея и Нигер от другата.

По данни на службата на ООН за контрол на наркотиците близо 10 % от 172-та тона кокаин, влезли в Европа през 2010 г., са преминали през Западна Африка.

„Военната намеса „напълно прекъсна трафика на наркотици, оръжия и мигранти през региона, разбивайки всички съществуващи мрежи, които преминаваха през северните части на Мали, разказва пред АФП, френският експерт Матю Гидер.

Специалистът по ислямски въпроси и конфликта в Мали споделя, че контрабандистите са заплащали висока такса, равняваща се приблизително на 10 % от стойността на пратката, на групировки като „Ал Кайда в Ислямски Магреб” (АКИМ).

Снимка: pbworks.com - Основният и алтернативният канал за трафик на кокаин от Латинска Америка (1) към Европа (4), през Западна Африка Мали и Мавритания (2) и Гвинейския залив (3)

„Някои групировки, срещу допълнително заплащане, предлагат и охрана на конвоите”, допълва той.

Според Ален Родие, от френския център за международни изследвания CF2R, регионалните мрежи за трафик вече са били нарушени от Арабската пролет в Тунис и Либия”.

„Контрабандистите въпреки това продължават бизнеса си, като използват алтернативни маршрути, което демонстрира способността им да ес адаптират”, допълва Ален Родие.

Друг експерт посочва, че трафикантите винаги са успявали да се адаптират към новите условия, поради което трафикът на кокаин от Латинска Америка към Европа никога не е прекъсвал.

„Никога не може да се направи акуратна карта с маршрутите за трафик, защото те са се променили преди да е изсъхнало мастилото”, уточнява криминологът Ксавие Рауфер. Според него, за да има ефект борбата с трафика на наркотици, властите трябва да успяват да залавят по-големи количества и преди всичко да изземват средствата, придобити от тази търговия.

Според доклад на службата за данъчен контрол към Конгреса на САЩ, за всеки 100 долара генерирани от пране на пари от трафик на наркотици, компетентните органи успяват да изземат едва 25 цента.

„В момента, в който са се появили първите облаци на войната над Мали, хората занимаващи се с логистиката на наркотиците, които прекарват цялото си време в изучаване на нови маршрути, са пренасочили конвоите, които са преминавали през северната част на страната”, смята Рауфер.

Според него алтернативни канали за трафик вече са открити в Ангола, Република Конго, региона на Големите езера и пост-военна Либия.

„Доходите от трафик на кокаин са толкова огромни, че по-дългите транспортни маршрути и увеличаването на транспортните разходи, не са проблем”, допълва Ксавие Рауфер.

Франция вече обяви, че операцията й в Мали наближава своя край и от следващия месец ще започне да изтегля войските си, за да отстъпи място на международен мироопазващ контингент, в който обаче са се включили държави, които са вече сериозно разядени от трафика на наркотици, като Нигерия и Гвинея.