Пълното прилагане на законодателството на ЕС за отпадъците ще спести на сектора 72 млрд. евро годишно, ще повиши годишния оборот с 42 млрд. евро и ще създаде над 400 000 нови работни места до 2020 г. Това сочат данните от проучване на прилагането на политиките в сектора, съобщи пресцентърът на Европейската комисия пред БТА.

Последиците от неустойчивото използване на ресурсите - екологични, икономически, социални и лични, са във фокуса на най-новата фаза на кампанията на Европейската комисия „Будно поколение” (Generation Awake).

Целта на кампанията е да осведоми потребителите за ефекта от техните модели на потребление върху природните ресурси, като покаже какви ще са ползите, ако те действат по различен начин. В центъра на кампанията е сайт, достъпен на всички 24 официални езика на ЕС, където анимационни герои показват последиците за околната среда от всекидневните покупки.

Въпреки целите за рециклиране в ЕС и успехите в някои области, отпадъците в Общността все още представляват ресурс, който в огромна степен остава недостатъчно използван.

Зад кампанията стои посланието, че в отпадъците често има ценни материали, които могат да бъдат включени повторно в икономиката. Днес значително количество потенциални вторични суровини е изгубено за икономиката на ЕС поради лошо управление на отпадъците.

През 2010 г. в ЕС са натрупани общо 2520 млн. тона отпадъци - средно по 5 тона на човек. Като намалим, използваме повторно и рециклираме отпадъците, всички можем да допринесем за доброто състояние на икономиката и околната среда. Това води до спестяване на екологични и икономически ресурси, помага икономиката на Европа в по-голяма степен да бъде „кръгова", с извличането на максималната стойност от ресурсите и изделията.

Кампанията, преведена на всички езици на ЕС, е насочена към хората на възраст от 25 до 40 години, като се обръща особено внимание на младите, живеещи в градовете, както и на семействата с малки деца. От началото на кампанията през октомври 2011 г. нейният сайт е посетен над 750 000 пъти, видеоматериалите са гледани от повече от 4,5 млн. души, а страницата във Фейсбук е привлякла близо 100 000 последователи. Тази нова част от кампанията включва фотоконкурс за предложения как да превърнем отпадъците в ресурс. Победителят ще бъде награден с пътуване до Копенхаген - европейската зелена столица за 2014 г.