През лятото на 2023 г. Народното събрание прие промени в Наказателния кодекс, с които се позволи отнемането на автомобили на пияни и дрогирани шофьори.

Около осем месеца по-късно съдиите от Върховния касационен съд (ВКС) публикуваха становище, в което определят тези наказателни текстове като противоконституционни. Те сезират Конституционния съд с искане да бъде отменено отнемането на превозно средство или налагане на глоба в размер на стойността на превозното средство, когато то не е собственост на извършителя на престъпление.

„Дори да се образува това конституционно дело, дори искането да бъде разгледано, дори Конституционният съд да обяви тези текстове за противоконституционни, решението на КС има действие само за напред. Няма да се прилагат текстовете от момента на постановяване“, обясни в „Тази сутрин“ адвокат Силвия Петкова.

„Автомобилите на хора, които са отнети, ще останат отнети, тъй като това е станало в рамките на действащо право, което не е било обявено за противоконституционно“, допълни тя.

„Мярката като такава е необходима. Обществото е категорично, че не трябва да има прошка и не трябва да има леки наказания за такива прояви. Друг е въпросът, че когато се въвеждат такива мерки, те са по предложение на МВР или транспорта, след което се оказва, че са правно неиздържани“, коментира пътният експерт Красимир Георгиев.

„На МВР се наслушахме – санкции, санкции, санкции и глоби, а резултатите стават все по-лоши. Аз бих задал един въпрос – тестваме нарушителите, установяваме, че са употребили наркотици или алкохол, отнемаме им превозното средство, но какво се случва, когато тестваме полицаите? Тестът бил негоден. Нека да уточним – тестът е негоден само за полицаите или за всички граждани на тази страна? За мен това са меко казано недоразумения, които в съдебната зала падат“, подчерта той.

Според адвокат Петкова проблемът с пробите от тестовете за наркотици все още е налице.

„Пробите продължават да не излизат бързо. В случай, в който водач направи полевия полицейски тест, той излезе положителен, а шофьорът не е употребил наркотични вещества, водачът се задържа, отнема му се свидетелството за управление на МПС, свалят се регистрационни номера дори и автомобилът да не е собственост на водача, който е дал положителна проба. Още на този етап се отнемат автомобили, което е незаконно. Мярката „отнемане“, която се различава от „конфискация“, е предвидена да се прилага с осъдителна присъда. Това става от съда, когато признае, че този човек е виновен и е шофирал, след като е употребил наркотични вещества, но за целта трябва да имаме и резултатите от кръвната проба“, каза още Петкова.

Бургас остава начело в класацията по брой конфискувани автомобили – близо 360, почти по равно от пияни и дрогирани шофьори. А паркингите, на които полицията съхранява отнените коли, вече са два.      

Един от последните случаи на конфискувани автомобили в Бургас, е от събота вечер. Установено е, че 23-годишен мъж е шофирал с 2,13 промила алкохол и кокаин.

Въпреки че драстичните случаи не спират, от полицията отчитат, че след промените по-рядко хващат нарушители.

“Проверките, които полицейските служители правят, по никакъв начин не са намалени, напротив - даже сме ги завишили”, коментира комисар Марин Димитров - началник на „Охранителна полиция“-Бургас.

По-бързо се връщат колите, конфискувани при нарушение на шофьор, който не е собственик на автомобила, отчитат от МВР. Точно тази част от промените атакуват върховните съдии. Дори и да бъдат приети за противоконституционни, те ще важат само за бъдещи случаи.