Може би ви е направило впечатление, мили интернет хора, че напоследък мрежата е обрасла с мустаци. Мъже, жени, бебета, котета, фирмени лога и аксесоари засукаха мустаци и вдъхновението не се крие в онази реклама на GSM-и, от която разбрах как е "строител” на немски (Baumeister – много полезно), нито във факта, че мустаците са модерни, защото всъщност никога не са били.

Вдъхновението идва от световното движение Movember, което тази година успя да се разгърне и у нас благодарение на четири момчета – Алекс, Дани, Илиян и Митко или съответно – директор бизнес развитие в ПР компания, софтуерен специалист в швейцарска фирма, архитект, който работи като дизайнер и областен мениджър в кредитна компания.

Четиримата се запознават само преди няколко месеца и определят сформирането нa групата като "случайно”, но всъщност отдадеността и ентусиазмът, които споделят говорят повече за предопределеност.

Ако вече три параграфа се чудите за какво става въпрос, този материал е точно за вас. Той е за привличане на вниманието, каквато е и целта на Movember. Движението цели "да насочи общественото внимание към сериозните проблеми на мъжкото здраве” и по-конкретно към болестта рак на простатата, за която данните сочат, че е сред основните причинители на смърт сред любимите ни/ми мъже.

Movember приканва мъжете в рамките на един месец – ноември, да си отгледат мустак, да променят себе си, лицето си и по този начин да променят "лицето на мъжкото здраве”.

Срещнах се с четиримата мустакати (вече) ентусиасти, за да разкажат как върви кампанията досега, как планират да я продължат и покриха ли се резултатите с целите, които са си поставяли преди 3 седмици.

Излязохме от Facebook, където е съсредоточена кампанията на Movember България, и влязохме в "Петното”. Оказва се, че социалната мрежа и профилът на движението там са начинът, по който Алекс, Дани, Илиян и Митко се запознават преди няколко месеца.

Алекс: Всъщност аз винаги съм знаел, че те съществуват (смях в "Петното”). Стана случайно. Всички имахме една кауза, гледахме в една посока и затова си станахме и приятели.

А около кого се обединихте? Кой беше първият от вас?
Алекс: Илиян миналата година на 1 ноември решил да стартира движението в България, което изисква голяма смелост.
Илиян: Направих Facebook страницата и започнах да събирам хора. Събрахме се около 250 човека във Facebook. Тази година вече започна да се разраства и има медиен интерес.

Снимка: Евгений Милов
Миналата година защо не се получи според теб?
Илиян: Първо, защото започнах на 1 ноември. Тогава за първи път разбрах за съществуването на тази организация. Нямаше време. Не познавах никой друг, който да знае за съществуването на тази организация, освен хората, от които разбрах за нея. Те бяха от една международна фирма, която има клон в България и която участва ежегодно в кампанията. И аз реших да се включа.

Първоначално заради мустака - стори ми се интересно да си пусна мустак. Впоследствие се задълбочих, прочетох за проблема и реших, че искам да се занимавам с това.

Алекс: Трудно e да накараш хората да направят нещо, да последват една кампания. В началото кампанията започва с веселата част: да си пуснем мустак. След това идва сериозната кауза. И на bTV не е било лесно с „Да изчистим България”. Всеки човек си казва „Да, да, хайде да го направим”, но не всеки слиза пред блока да си изхвърли боклука. Кампаниите са нещо много трудно, трябва много ентусиазъм. Ние сме щастливи, че екипът ни е от много ентусиазирани хора. Именно това ни помага много, както и силата на социалните медии.

Тази година обаче имаш подкрепление...

Илиян: Да. През лятото те се свързаха с мен, срещнахме се и решихме да го правим. Горе-долу около месец преди ноември се срещнахме и решихме да организираме нещо.
Дани: Интересно е, че аз и Митко идваме редовно в "Петното”, Илиян също. Би трябвало да се познаваме, но не се познавахме.
Митко: Имаме десетки общи приятели с Илиян, но не се познавахме. И аз на общите ни познати съм казвал, че искам да се свържа с хората, които са от Movember България и те не знаеха.

Трябва ли да координирате активностите си със световната организация?

Илиян: Да, трябва.
Алекс: Те са предпазливи. Започнали са от нулата и в момента са много успешна световна организация. Притесненията им са, че някой може да им открадне Movember-а, да накърни имиджа им или от нескопосаност или от добро желание да направи някоя глупост.
Митко: Освен това миналата година са събрани 127 млн. долара.
Илиян: Доста благодатно за измами.
Дани: До момента вече са събрани повече средства от миналата година за целия месец.

БГ Movember бандата е още доста далеч от такива суми и, оказва се, събирането на дарения за каузата не е било основната им цел тази година.

Снимка: Евгений Милов
Алекс: Това, което ние постигнахме тази година са успехи, които не са за пренебрегване. Сприятелихме се с медиите. Те виждат, че ние не искаме нито един лев. Правим го от добро сърце. Пък и като цяло, въпреки стотиците милиони събрани, това не е в основата на кампанията. И те го казват (основателите – бел.ред). Те не искат да са компанията, която събира милиарди, искат да са компанията, която разпространява информация, знания. Казват "Ето, това е една коварна болест, пусни си мустака". Аз бих предпочел да видя 10 мустака, отколкото да видя 1000 долара, които да влязат в сметката. Всеки мустак за мен е по-важен.

Според вас информацията, това, че хората ще узнаят за болестта – рак на простатата, достатъчна мотивация ли е да направят нещо по въпроса?

Алекс: Според мен вниманието е важно. Можем да ги накараме да се поинтересуват, да четат, да отидат при доктора си, да се замислят за собственото си здраве.
Митко: Нашата цел е и не само през ноември хората да отидат да се прегледат, а просто да отидат на преглед, когато и да е. През ноември само ги подсещаме.

Как разбирате дали сте успели? Дали сте успели да спечелите повече от вниманието на медиите? Имате ли информация от това дали повече хора са се прегледали, дали има дарения от България?

Митко Снимка: Евгений Милов
Митко: Даренията ги виждаме в групата на Movember България, а най-показателни за успеха са хората по улицата. Виждам хора с мустаци по улицата и веднага им подавам листовка, а те ми казват, че вече знаят за какво става дума. Един приятел ми звънна една вечер и дойде с един друг приятел, когото не бях виждал от много години и той беше с мустак. И се оказа, че участва за втора година, но държи да е независим и бойкотира Facebook.
Алекс: Дори хора, които бойкотират Facebook, са добре дошли. Всеки е добре дошъл.

Мъжете стават все по-суетни и това не е само мое мнение. Интересно ми е дали здравето може да ги мотивира да зарежат суетата за един месец, защото със сигурност не на всекиго отива мустак.

Алекс: Извиненията на моите приятели да не си пуснат мустак е и извинението им да не водят здравословен начин на живот. "Ама точно сега ли, имам работа, не знам дали шефът ще ми даде, жена ми не ме харесва” - това е като оправданието защо не дойдеш да играем футбол: "сега ли, не мога, жена ми не ме пуска, боли ме”. Винаги има извинения. Човек е важно да излезе от своята комфортна зона, от мястото, в което се чувства добре и никой не го предизвиква. Тази кампания цели промяната. Искаме да се промени начинът, по който мъжете гледат на своето здраве и не го пренебрегват. Промяната ще дойде, когато всеки сам се промени. Мустаците променят твоето лице. Ти си нов човек. Не може да не го видиш. То е окосмена част на средата на лицето ти. Това е голяма промяна, която ти напомня да живееш по-здравословно, да се грижиш за здравето си, да бъдеш джентълмен, което също е по правилата на движението.

Освен това оказва се, че и красивите жени харесват мъже с мустаци и доказателството е подкрепата на красавиците от балет DIVA, които заснеха цяла фотосесия в подкрепа на движението.

Снимка: Movember/DIVA
Много жени се включиха, съдейки по активността на моите приятели във Facebook…

Митко: Даже жените са повече от мъжете.
Алекс: Жените имат роля в кампанията. Тя е да ни окуражават и да ни харесват с мустаци, което не е малка роля.

Или да ви изтърпят...

Алекс: Да бъдат толерантни. Да окуражават своите мъже да пуснат мустаци, да бъдат по-смели, да се променят. Не искаме много. Може и да лежиш по гръб цял месец, но пусни мустак. Само това искаме от теб.
Митко: Това е и нещото, което мен ме спечели за кампанията: начинът на събиране на средства. Не се изисква да бъркаш в собствения си бюджет, не се искат sms-и, не се иска да даваш пари, дори можеш да спестиш, като използваш по-рядко ножчето си за бръснене. Парите идват от други места. Различни компании, които за да си направят реклама, виждат една група от хора, които им стават лица и вместо това даряват пари. Ние тази година не сме се съсредоточили върху това да намираме пари и това ще се види накрая на месеца, защото финансовите резултати няма да са впечатляващи.

Снимка: Евгений Милов
Самият факт, че говорите за тази година подсказва, че догодина планирате отново да се захванете с тази кампания?

Алекс: Рим не е бил построен за един ден. Тази година постигнахме това, което искахме да постигнем – всеки да знае, че тази кампания съществува и става. Догодина ще тръгнем навреме и имаме големи амбиции, включително и включването на държавни институции и спортни клубове. Очаквайте ни да се завърнем по-силни и по-мустакати.
Илиян: Догодина вече и спонсорите ще имат интерес, защото ще можем да им покажем за какво става въпрос. Защото сега е все едно да отидем и да им кажем, че сме едни момчета, които си пускат мустаци, ако могат да ни дадат пари.
Митко: Догодина ще им кажем, че сме от Movember и като ни попитат "Какво е Movember?”, можем да им обясним.
Алекс: Сега искаме да покажем, че кампанията е сериозна, че ние сме сериозни и тези пари ще отидат в Световната фондация за проучвания на рак на простатата. И ще ги използваме за информационната кампания в България – печатници, наеми на помещения.

Добре, а сега откъде идват парите, с които работите? От работата в интернет знам как хората реагират на такива кампании и съм сигурна, че е имало такива, които са се усъмнили и са си казали "Добре, тези четиримата освен, че пускат мустаци, какво печелят от цялата работа?"

Митко: Аз след тази фотосесия с балет DIVA няма смисъл да обяснявам за какво го правя. За това е. (смях в "Петното”)
Алекс: Всеки един от нас е "вътре” с някакви пари. На този етап действаме сами. Моят шеф ми помогна с печатните материали. Всеки един от шефовете ни помага, защото да дадеш от работното време на твой служител, за да може той да ходи да дава интервюта и да агитира хората да си пускат мустаци, това пак са пари, които изтичат от фирмата. Така мисли управителят.

Има ли неща, които се случват извън този месец ноември. Освен, че ще се готвите за догодина, планирате ли активности?

Митко: Има неща, които трябва да направим извън кампанията и това е да успеем да учредим българска Movember организация от догодина. Сега работим с писмено разрешение, но не сме организация. И искаме да има български сектор в сайта на Movember.
Илиян: Политиката им казва, че трябва първо да докажеш, че можеш да направиш нещо и след това ти дават разрешение. Целта ни беше да покажем, че сме активни и искаме да помогнем.
Алекс: Мисля, че с публикациите и това, което направихме тази година, ще докажем, че можем да работим. Ние успяхме да развием едната част от кампанията и това е медиите да ни харесат, да привлечем вниманието. Но пък искахме да има повече мустаци.
Митко: Тази година имахме различни проблеми. Нямахме българска група Movember (в сайта на организацията, в която българите могат да се регистрират – бел.ред.)

Снимка: Евгений Милов
Дани: Това, което е малка победа тази година, е, че в Англия, с които комуникираме, след като видяха, че тук има движение, че нещо се случва във Facebook групата, направиха българска мрежа. Защото българите сега са се регистрирали навсякъде по света – в Германия, Англия, САЩ, защото няма българска група в сайта на движението. Контактувам с хора, които вече са записани в групи на фирмите си или в други държави. Българите не са събрани на едно място.

Единственото място, където броячът на българските последователи се върти, е Facebook страницата на движението. Момчетата се надяват тази година да успеят да съберат 1000 последователи, което изглежда реалистично, имайки предвид, че в момента са малко над 800. Убедена съм обаче, че всъщност мустаците са много повече. Те може и да не са били отгледани специално за Movember 2012, но благодарение на тази кампания "преносителите” им могат да им придадат нов смисъл, когато разберат целите на движението.

Movember продължава още седмица и момчетата са подготвили няколко събития, с които да привлекат вниманието на още повече хора. Днес – 24 ноември, мо-братята и сестрите се събират в столичния клуб "Строежа” на поредното MovemBAR парти.

Утре пък – 25 ноември, от 13:00 часа, в ремонтираната част на бул. "Витоша" (между "Екзарх Йосиф” и "Хан Аспарух”) Movember България, заедно с Diva Dance School, ще изкара около 100 деца, които ще подкрепят движението "по много интересен начин”. "Ще има комбинация от мустаци, деца, балерини, музика и танци", обяснява Митко.

Закриващото парти на Movember пък е на 30 ноември, като най-вероятно ще бъде отново в "Петното”, където и бе даден старт на кампанията.

Закриващите думи на този материал пък ще си ги спестя. Вместо това поздравявам всички, които имат отношение към Movember и каузата на движението с един от най-любимите ми мустакати мъже - Фреди Меркюри, който почина на днешната дата - 24 ноември, преди 21 години от друга коварна болест - СПИН. Когато една болест може да бъде спряна, защо да не се постараеш да го направиш навреме?

*Movember идва от "mo" – жаргон за мустак и "November" – ноември на английски. Автори на световната инициатива са трима приятели от Мелбърн, Австралия, които през 2003 г. решават да заострят вниманието на обществото към две пренебрегвани опасности, които дебнат по-силния пол – рака на простатата и депресията. Привържениците на движението се наричат мо-братя и мо-сестри.