Когато Филмовата академия на САЩ обяви тазгодишните номинирани за наградите "Оскар”, нямаше как да не ни направи впечатление, че в категориите за поддържаща мъжка и женска роля „Учителят”, „Линкълн” и „Наръчник на оптимиста” изпреварват конкуренцията, получавайки номинации и в двете категории. Което още по-естествено ни накара да проверим защо това е така.

Филип Сиймор Хофман за „Учителят“

Едва ли има по-силна кандидатура за „Оскар” в категорията от Филип Сиймор Хофман (въпреки че мнозина смятат, че Кристоф Валц ще триумфира за втори път, този път заради „Джанго без окови“ – бел.ред.). Това е актьор с огромен опит и многобройни успешни превъплъщения. Освен това, той обича да изследва неизвестното чрез образите, които играе. В „Учителят“ Хофман представя с лекота Ланкастър Дод – философ, самозван учен и лекар, чиито единствени граници в това, което прави, са тези, които „пациентите му“ си поставят. Героят на Сиймор Хофман влиза в перфектна симбиоза с този на Хоакин Финикс – Фреди, което ги определя като една от най-успешните екранни двойки напоследък. Дод е ангел в своята харизматична увереност, с която предава своите възгледи със същата лекота, с която е безсърдечен дявол, който проектира волята си по един откровено манипулируем, импровизаторски и откровено безцелен начин. Въпреки своята на пръв поглед непробиваема обвивка от теории и твърдения, Дод е по-раним и чувствителен, отколкото изглежда, докато същевременно той проектира героя на Хоакин Финикс по начин, по който може да го направи единствено съвършеният ум или съвършеният мошеник. Целият живот на Дод е такъв огромен театър, че част от хората като сина му не се доверяват на думите му, а друга част от хората като Фреди приемат всяка негова дума за даденост. През целия филм Дод поддържа една тънка ирония и мистериозност на ръба, което го прави да изглежда още по-внушителен на екрана. С превъплъщението си Хофман за пореден път разчупва клишетата и представя един персонаж, който поравно е стъпил в мистиката и шарлатанството. В прозренията и манипулацията като опитите му да проектира един нов свят стъпват на благоприятната почва чрез психически нестабилния Фреди. Това изпълнение е големият фаворит за „Оскар” за поддържаща роля, защото поставя на преден план завършен образ, който е достатъчно ярък и в същото време този образ идеално очертава характеристиките на главния герой във филма.

Ейми Адамс за „Учителят“

Ейми Адамс също е много силен фаворит за женската поддържаща роля с участието си във филма „Учителят“. От една страна, героинята й Пеги е вярна поддръжница на теориите и дейността на своя съпруг Дод, носителка на познание, което без колебание предава нататък. От друга страна, също като мъжа си, тя може да е сурова, хищнически търпелива и категорична в своите решения. Тя е човекът, който забелязва и осъжда проблемите на героя на Хоакин Финис – Фреди, с алкохола и човекът, който ги посочва като несъвместими с учението на мъжа й. В крайна сметка, тя е и причината Фреди да напусне малкото общество, за да потърси себе си другаде. Правдоподобният образ на Пеги е изграден в такава хармония с този на Дод, че между двамата не се забелязва ни най-малко несъответствие на екрана. Тя помага, когато трябва да помага и отлъчва, когато трябва да отлъчва, без в това да има фалш, пресилване или неискреност.

Робърт де Ниро за „Наръчник на оптимиста“

Робърт де Ниро няма какво повече да доказва в киното и последните му роли го доказват. С последните си превъплъщения той започва да минава в ерата на по-леката категория. В „Наръчник на оптимиста“ Де Ниро няма нужда от величие, защото филмът не го изисква. Въпреки това легендарният актьор все пак блести като вманиачения по отбора на „Ийгълс” баща.Толкова вманиачен, че иска постоянно да гледа мачове на отбора със сина си, за да прекарат някакво време заедно. Образът носи характеристиките на изгражданите напоследък от де Ниро герои – хем комични, хем драматични, понякога абсурдни, но винаги със стил. Каквото ида прави, Де Ниро все изглежда правдоподобно – все едно наистина знае какво е да заложиш всичките си спестявания за ресторант, да изпратиш синовете си на стадиона за късмет и те да се сбият още отвън. Междувременно героят на де Ниро винаги държи под контрол няколкото дистанционни, няма проблем да заплаши с убийство съседското дете, което досажда с една камера, готов е да държи загрижено ръката на съпругата си, докато романтичната драма се заплита между сина му откачалка-романтик и мацката откачалка-нимфоманка. От епизода, в който наритва симпатичния си, но буйстващ си син, до финалната бащинска целувка за успех в хепиенда, градацията на героя му варира между хазартен спортен запалянко до малко по-богат хазартен запалянко, който вече е в компромис със своя син. С две думи, това определено не е най-добрата роля на Де Ниро и най-вероятно той я е изиграл със затворени очи, но когато става дума за Оскари и за Робърт де Ниро, двете понятия изглеждат доста свързани.

Джаки Уийвър за „Наръчник на оптимиста“

Джаки Уийвър е имала за цел да се превъплъти в най-милата и отдадена американска героиня във филма „Наръчник на оптимиста“ и напълно е успяла. Изпълнението на Уийвър не отстъпва на това на Де Ниро, въпреки че самата й роля изглежда доста схематична. Майката-хранител бди над своя син, организира му засади от красиви джогинг мацки, подканя го да си пие лекарствата, за да не троши наоколо, подкрепя го безрезервно. Във филма Уийвър се съгласява да направи най-големия грях – да излъже сина си , в името на това да го надъха за танцовата надпревара. Всичко това в името на сина. Посланието си го бива, но точно с тази роля Джаки Уийвър няма как да изпъкне, защото образът не го позволява. Все пак, превъплъщението й е един своеобразен респект към всички майки.

Сали Фийлд за „Линкълн“

Трудно е да изиграеш ролята на жена през 19-ти век. Трудно е да се изиграе и жената на Ейбрахам Линкълн, защото до харизматичен лидер като него останалите образи избледняват. Затова, задачата на Сали Фийлд да изиграе Моли Линкълн във филма „Линкълн“ не е била лесна от самото начало, особено до Даниел Дей Луис (в ролята на Ейбрахам Линкълн), който няма нито една слаба роля в кариерата си. Тя има достатъчно опит в киното, благодарение на превъплъщенията си във филми като „Форест Гъмп“ и „Мисис Даутфайър“, но в „Линкълн“ предизвикателството е различно, защото проблемите на героинята са изключително лични на фона на масовите тревоги. Разкъсвана от болка по починалия си син Уили, когато другият й син иска да се запише в армията, тя поставя ултиматум на президента Линкълн да приключи войната. Сали Фийлд изиграва ролята перфектно като непрежалима, но доминираща майка, любяща, но упорита съпруга, която осъзнава историческата мисия на съпруга си и го подкрепя докрай в публичните си изяви, докато сътресенията в отношенията им по време на войната са в контраст с помирението между двамата в последната им съвместна сцена, в която персонажът на Дей Луис е още жив. Въпреки правдоподобното превъплъщение като съпруга на президента, неприятният късмет за Сали Фийлд е да си партнира на екрана с един наистина искрящ талант като Даниъл Дей Луис, защото тя така и не успява да излезе от сянката му.

Томи Лий Джоунс за „Линкълн“

Томи Лий Джоунс е сред ветераните в Холивуд, който е преминал през почти всички възможни метаморфози на персонажи в кино спектъра. В „Линкълн“ Джоунс има за задача да изиграе една доста радикална личност в американската история – аболиционистът Тадеъс Стивънс, който 30 години се бори за отмяна на робството. В тоталния хаос на мнения, идеи и интереси в последните дни на Гражданската война, Стивънс е на крачка от постигането на мечтата си, но разбира, че тази крачка няма да е достатъчна, ако не направи решаващ компромис. Това е ключовата сцена за героя на Томи Лий Джоунс – да признае равенството на бели черни, но не по презумпция, а само пред закона. Така персонажът на Джоунс допринася за общата концепция на образа на Линкълн – компромисите правят добрата политика, а не обратното. Джоунс извайва своя герой като твърд и непоколебим, агресивен политически играч, а от друга страна зрителите виждат последния кадър с негово участие в леглото му. Последният кадър с него завършва с целувка с цветнокожата му любовница, което сякаш е знак за това, че в крайна сметка мирът може да бъде доведен до край единствено чрез любовта между хората.

bTV Cinema ще излъчи на живо цялата церемония на тазгодишните награди "Оскар"!