Рязането на мантинели е станало масово явление. За последния месец апашите са отмъкнали един километър предпазна ограда.

Най-мащабната кражба на мантинели е по Подбалканския път на пет километра нови съоръжения. Под виадукта на Бебреш са откраднати старите мантинели.

„Последните случаи са между Враца и Ловеч и на стария път за Витиня при рибни вир. Най лекият вариант за възстановяване, най-евтиният, е по 50 - 60 лева на метър. Тоест откраднатия километър ни струва минимум 50 - 60 хиляди лева”, обясни инж. Георги Златев, директор „Поддръжка на пътната инфраструктура”.

Начините за демонтиране са различни – ако основните стълбчета бъдат пощадени от крадците, ремонтът излиза по-скъпо.

„Металът може да бъде продаден за печалби много по-ниски от нашите загуби”, каза още Златев.

Последният задържан професионалист е с 15 метра мантинела край Ботевград.

„Характерно е това, че извършителите се насочват към отсечки, където не е натоварено толкова движението и другото характерно е, че кражбите се заявяват не навреме. В един момент идва стопанинът на пътя и заявява количества, които няма как да бъдат откраднати с еднократен акт”, заяви гл. инспектор Петър Грошлев от ОД на МВР София – област.

По действащото законодателство в България е забранено мантинелите да се изкупуват в пунктовете за вторични суровини. Има начин обаче стоманата да се деформира и продаде. Има подозрение и че новите мантинели може да се поръчват за износ.

Оказва се, че не е трудно човек да се оборудва за кражбата на мантинела – трябва му ацетиленова горелка, акумулаторен флекс и няколко по-яки товарачи.

За кражбите плащат всички – освен с пари и със сигурността си, защото мантинела се слага точно там, където има наклон или завой.